دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتقال آرامگاه ملاصدرا به شیراز و گشایش مرکز صدراشناسی

No image
انتقال آرامگاه ملاصدرا به شیراز و گشایش مرکز صدراشناسی مدیر بنیاد فارس‌شناسی خبر داد:
انتقال آرامگاه ملاصدرا به شیراز و گشایش مرکز صدراشناسی
مدیر بنیاد فارس‌شناسی از افتتاح مرکز صدراشناسی همزمان با روز بزرگداشت ملاصدرا و انتقال آرامگاه این فیلسوف به شیراز خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در فارس، سعید زاهد زاهدانی - مدیر بنیاد فارس‌شناسی - عنوان کرد: شواهد و مستندات نشان می‌دهد ملاصدرای شیرازی در بصره‌ی عراق مدفون است و تمهیداتی برای انتقال آرامگاه ‌این فیلسوف بزرگ ایرانی به شیراز اندیشیده شده است.
او که در آستانه‌ی اول خردادماه - روز بزرگداشت ملاصدرا - سخن می‌گفت، با بیان این‌که انتقال مقبره‌ی ملا صدرا به شیراز تاکنون چندین‌بار پیگیری و مطرح شده؛ اما امکان اجرای آن میسر نشده است، ادامه داد: این انتقال با رعایت همه‌ی جوانب شرعی و بدون نبش قبر انجام خواهد شد و احتمالا آرامگاه ملاصدرا در مدرس قبلی این فیلسوف بزرگ ایرانی یعنی مدرسه‌ی موسوم به مدرسه‌ی خان شیراز بنا می‌شود. پیش‌تر نیز چنین انتقال‌هایی مانند انتقال قبر نیما یوشیج با موفقیت انجام شده است.
مدیر بنیاد فارس‌شناسی از کشف سه نسخه‌ی دست‌نویس اثر ملاصدرای شیرازی خبر داد و گفت: این سه نسخه که در گنجینه‌های میراث فرهنگی اخیرا یافت شده، همزمان با روز ملاصدرا در شیراز پرده‌برداری می‌شود.
او با بیان این‌که این آثار هم‌اکنون در موزه‌ی پارس شیراز نگهداری می‌شود، اضافه کرد: این سه‌ دست‌نوشته‌ی ملاصدرا مورد ارزیابی دقیق کارشناسان قرار گرفته و انتساب آن به ‌ملاصدرا به تأیید رسیده است.
زاهد زاهدانی در ادامه از گشایش مرکز صدرا شناسی همزمان با روز ملاصدرا در شیراز خبر داد و با تشریح برنامه‌های «روز ملاصدار» گفت: امسال برنامه‌های روز ملاصدرا از اول خردادماه ‌در تهران آغاز می‌شود و روزهای دوم تا چهارم خردادماه با سخنرانی‌های علمی در شیراز درباره‌ی مکتب فلسفی شیراز ادامه خواهد یافت.
او گفت: کریم مجتهدی، رضا داوری اردکانی، سیدمحمد خامنه‌ای، احمد بهشتی، غلامرضا اعوانی، حمیدرضا آیت‌اللهی ، علی فتح طاهری، حکمت‌الله ملاصالحی، حسین کلباسی، محمد ایلخانی، عبدالرزاق حسامی‌فر، حسن جاهد، علی الله‌بداشتی، عبدالله شکیبا، رضا سلیمان‌حشمت، احد فرامرز قراملکی و سحر کاوندی از جمله سخنرانان و دعوت‌شدگان به همایش بزرگداشت روز ملاصدرا در شیراز هستند.
منبع: خبر گزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS