دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی

No image
ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، همایش منطقه‌ای اقتصاد آموزش و پرورش با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با حضور متخصصان و صاحب‌نظران در امر آموزش و پرورش و اقتصاد و نمایندگان 9 کشور اسلامی و ایران به مدت 3 روز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان همایش در گزارش‌های کشوری و همچنین سخنرانی‌های خود اهمیت آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار دادند.
شرکت‌کنندگان و نمایندگان حاضر در همایش در توصیه‌هایی داشتند که طی بیانیه‌ای اعلام شد.
در این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی باید تمام مساعی خود را در جهت افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش اعمال دارند. این بودجه باید حداقل 5 درصد از تولیدی ناخالص داخلی GDP را شامل شود به طوری که کشورها بتوانند در جهت یک انقلاب آموزشی و پرورشی در کشورهای متبوعشان گام بردارند زیرا آموزش و پرورش خط مقدم دفاع در برابر مشکلات است.
این بیانیه می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی (OIC) یک دانشگاه مرجع در حیطه اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت برای دانشجویان کشورهای اسلامی در نظر گیرد. این دانشگاه باید در بین دانشگاههای معتبر جهان از رتبه مناسب برخوردار بوده و انتخاب دانشجویان بر اساس شایسته‌سالاری صرف، انجام پذیرفته و بورسیه‌های مربوطه نیز باید برای آنان برقرار شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی با چالش‌هایی در زمینه هویت‌دینی و ملی دانش‌آموزان خود روبرو بوده و تحت تأثیر آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند. از این رو، نیاز جدی به مهیا کردن راهبردی در جهت توقف این وضع است. در این راستا توصیه می شود که OIC ، صندوقی مشترک برای مبارزه با این چالش‌ها تأسیس، و کشورها متعهد شوند منابع مالی لازم را در این خصوص تأمین کنند.
بر اساس این بیانیه، کشورها باید طرح‌های چشم‌انداز بلند مدتی را برای آموزش و پرورش با اهداف شفاف و مشخص و با در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو در برابر امت اسلامی، سازماندهی کنند و در این طرح چشم‌انداز، برنامه 5 سالانه راهبردی با مشخص بودن وظایف سازمانی هر وزارتخانه و بخش مربوطه باشد. همچنین باید نوعی سازگاری و تداوم در سیاست‌های آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد و طرح‌ها و سیاست‌های آموزشی باید به صورت ضروری و اولیه مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت هیچ فردی نباید از آموزش بی‌نصیب بماند و برای نیل به موفقیت در جهت «آموزش برای همه» تسهیلات و صندوق‌های ویژه‌ای باید مهیا شود.
این بیانیه می‌افزاید: بهینه کردن و توسعه ظرفیت‌های زیربنایی مدیریت آموزش و پرورش، در حوزه‌های برنامه‌ریزی، مدیریت مدرسه ـ محور نیاز جدی احساس می‌شود. در همین راستا، کمیته‌های مدیریت مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان باید از طریق استقلال بیشتر و حمایت مالی وسیع‌تر تشویق شده و تقویت شوند.
در این بیانیه اشاره شده است: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود در دسترس، پاسخگویی باید مورد تأکید قرار گرفته، نظام شایسته سالاری برقرار شده، زمینه حضور اجتماع بیشتر شود. اولویت‌ها باید به سوادآموزی و آموزش‌های ابتدایی، پایه و عمومی مبذول شوند
و انگیزش‌ها و مشوق‌های نو باید به منظور تشویق معلمان به کار گرفته شوند. همانطور که در برخی کشورهای اسلامی به انجام رسیده است، معلمان و مدیران سطح عالی باید با پرداخت‌های هم‌شأن مورد تشویق قرار گیرند.
این بیانیه ادامه می‌دهد: «مدارس خوشه‌ای» مستقل در سطح مناطق آموزشی معرفی شوند. کشورها می‌توانند در تجربیات هم سهیم شده و مسائل، مشکلات، محدودیت‌ها و همچنین راه‌حل‌ها را به بحث بگذارند و می‌توانند رقابتی سالم را نیز به وجود آورند.
بخش خصوصی نیز نقش مهمی را در آموزش و پرورش داراست. به منظور استفاده بهینه از منابع محدود، مشارکت خصوصی و عمومی باید برانگیتخه شود و مدارس خصوصی کارآمد می‌توانند به صورت کمک‌های سرانه و همچنین سوبسیدها و کمک‌های مالی دولتی مورد حمایت قرار گیرند. در عوض، این مدارس خصوصی می‌توانند به دانش‌آموزان مستعد و شایسته از خانواده‌های فقیر و مناطق روستایی خدمات آموزشی ارائه نمایند و همچنین صندوق حمایتی به منظور بورس کردن دانش‌آموزان مستعد خانواده‌های فقیر تأسیس کنند.
این بیانیه می‌افزاید: با نصب‌العین قرار دادن اهمیت «اقتصاد آموزش و پرورش» دبیرخانه‌ای دایمی برای پیگیری فعالیت‌های مربوط به اقتصاد آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در منطقه تأسیس شود. این دبیرخانه می‌تواند با همکاری آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در تهران تأسیس شود و با توجهات خاص خود حمایت‌های مالی و معنوی خود را به منظور تأسیس این دبیرخانه در تهران مبذول کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان همایش، اجماعاً از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و آیسسکو خواستار هستند تا شرایط را در جهت پیشبرد اهداف همایش و پیگیری توصیه‌ها و فعالیت‌های آن هموار کنند. در این راستا، کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع برقرار شود و همچنین کنفرانس‌ها، همایش‌ها و کارگروه‌های مربوطه در ادامه این همایش نیز برگزار شود.
در خاتمه این بیانیه آمده است: بر اساس مبانی فقهی، نظریه اقتصادی و قانون اساسی اغلب کشورهای اسلامی به عنوان میثاق میان ملت و دولت و تأمین مالی آموزش با کیفیت به عنوان وظیفه حاکمیتی بر عهده دولت است. انتظار می‌رود دولت در این راستا به گونه‌ای برجسته و متفاوت عمل کرده و با پایه‌گذاری تحولی بارز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند. در حقیقت بر مبنای نظریه نوین و مترقی سرمایه انسانی، مخارج آموزش هزینه مصرفی محسوب نشده و نوعی سرمایه‌گذاری است که مقدم بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مادی و طبیعی است. تلاش برای تقویت و ترویج این باور در میان مجموعه کارگزاران دولت و به ویژه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه تخصیص منابع کشور جداً توصیه می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS