دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مرکز فرهنگ و معارف قرآن بزرگ‌ترین مجموعه قرآن‌پژوهشی در کشورهای اسلامی است.

No image
مرکز فرهنگ و معارف قرآن بزرگ‌ترین مجموعه قرآن‌پژوهشی در کشورهای اسلامی است.
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن از چاپ تفسیر قرآن برای کودکان خبر داد.
حجت‌الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآن زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از بزرگ‌ترین مراکز قرآنی در سطح کشورهای اسلامی است.
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به این‌که این مرکز از ساختار بسیار ارزشمندی در حوزه قرآن‌پژوهی برخوردار است، اظهار داشت: چاپ فرهنگ‌نامه و دانشنامه و دایره‌المعارف قرآنی اعم از معاجم معنایی و لفظی بخشی از اهداف و فعالیت‌های این مرکز است.
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به این‌که شش جلد از دایره‌المعارف قرآنی چاپ شده است، بیان داشت: در سال گذشته این دایره‌المعارف با عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شده و چنین دایره‌المعارفی تنها در این مرکز موجود است.
وی در ادامه ابراز داشت: علوم قرآنی و قرآن و علوم روز که به مباحث حقوقی و تربیتی و مسائل جدید و نوآمد می‌پردازد، ترجمه قرآن که سه ترجمه در مرکز وجود دارد که یکی از آن ترجمه به سبک‌ روان برای نسل جوان است، از محصولات این مرکز است.
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن از تفسیر ویژه کودکان با ویژگی و گرافیک خاص خبر داد.
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به این‌که تفسیر راهنما سبکی نو در ارائه تفسیر دارد، تأکید کرد: این تفسیر از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی و جمعی از محققان مرکز تهیه شده است.
وی در ادامه افزود: حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی شش هزار فیش تهیه کرده‌اند که در تفسیر راهنما بیش از سی ‌هزار فیش استفاده شده است.
مدیر فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به این‌که این مرکز دارای سه پایگاه اینترنتی قرآن‌پژوهشی، گفتمان قرآن و پرسمان قرآن است، اظهار داشت: این مرکز بهترین و تنها‌ترین پایگاه قرآن پژوهشی را دارا است و در آن شش هزار مقاله وجود دارد.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS