دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مهارت جذ ب جوانان 11

یکی از روشهای اختصاصی جذب جوانان خیرخواهی است بر مدار مهر و محبت و توضیح داده شد, که پیامبر و ائمه برای جذب افراد از این روش فراوان استفاده کردند.
No image
مهارت جذ ب جوانان 11

یکی از روشهای اختصاصی جذب جوانان خیرخواهی است بر مدار مهر و محبت و توضیح داده شد که پیامبر و ائمه برای جذب افراد از این روش فراوان استفاده کردند.

ادامه راههای ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام :

  1. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ بزرگداشت عید غدیر خم، پوشیدن لباس نو، ترویج مسائلی مثل وقف و نذر و هدیه به اهل بیت محبت را به همراه دارد.
  2. استفاده از حس کمال جویی است؛ مردم به کمال و جمال گرایش دارند کمال جویی انسان به ویژه در سنین جوانی سبب می شود به سوی انسانهای برتر گرایش پیدا کنند. اگر چنین انسانهایی پیدا نکنند در ذهن خودشان چنین انسانهایی را پرورش می دهند و با او زندگی می کنند. لذا بیان فضیلت ها و معجزات و کرامات و شفا دادن های اهل بیت جزء این مقوله است. اهل بیت نه تنها به شیعه بلکه به همه انسانها  عنایت دارند. دختر جوانی سنی بود از خطة آذربایجان بود اردو آمده بود حرم حضرت فاطمة معصومه می آید و زیارت می کند و مي رود بعد از مدتی مریض می شود بطوری که پزشکان ناامید می شوند و می گویند کاری از دست ما برنمی آید و خلاصه متوسل می شود به حضرت معصومه (س) شب می بیند که حضرت شفایش می دهد آمده بودند حرم و بخشی هست که کرامات حضرت را مي نویسند و سند می کنند این جریان را ثبت کردند. کرامات اینها بسیار زیبا و دل انگیز است. زیبایی های عاشورا شجاعت هایی است که از خود نشان دادند یکی بعد از دیگری میدان می رفتند در برابر لشکر اینگونه اینها برای جوانان دل انگیز است. طرح اینکه اهل بیت به عنوان چهره های آرمانی می تواند محبت ایجاد کند. امام رضا (ع) می فرماید: پرهیزکاری ، پاکدامنی، راستگویی، شایستگی، تلاش امانت داری نسبت به نیک و بد، سجود طولانی شب زنده داری، پرهیز از حرام ها، معاشرت خوب و رفتار مناسب با همسایه، بخشش و نیکی، پرهیز از آزار و گشاده رویی و خیرخواهی و رحمت برای مومنان، از دین و مرام ائمه (ع) است. (تحف العقول، ص 416)
  3. معرفی ولی نعمت ها ؛ از هر کسی که ما مهر و محبت ببینیم دل به او می بندیم. در زیارت جامعه هست، به سبب موالات و دوستی شما خداوند نشانه های دینمان را به ما آموخت و آنچه از دنیایمان تباه شده بود اصلاح کرد، به سبب دوستی شما سخن تمام شد و نعمت و عظمت یافت تفرقه ها به همدلی گرایید و.... امام می فرمود، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته، فداکاری سیدالشهداست که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است، شهادت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد، اگر قیام سیدالشهدا نبود امروز ما هم نمی توانستیم پیروز شویم، انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است. امام صادق (ع) می فرماید: «لولاهم ما عرف الله عزوجل» (بحار ، ج 2، ص 31)
  4. ذکر فضایل و فرهنگ و تعالی اهل بیت؛ امام رضا (ع) مي فرماید: « إن الناس لو علموا محاسن کلامنا لتبعونا» مردم اگر خوبی های حرف ها و تعالیم ما را بشناسند از ما پیروی می کنند. ( کافی، ج 1، ص 193) نام گذاری اسم خیابانها به نام اهل بیت، ذکر فضایل اهل بیت، مسابقه حدیث گذاشتن، معرفی کودکان اهل بیت برای بچه ها و حضرت علی اکبر را به جوانها معرفی کردن.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS