دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نهمین همایش کشوری نماز در تبریز برگزار شد.

No image
نهمین همایش کشوری نماز در تبریز برگزار شد. نهمین همایش کشوری نماز در مرکز تربیت معلم شهید باهنر تبریز برگزار شد.
به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در آیین برگزاری این همایش با اشاره به اهمیت نماز در زندگی بشریت، گفت: دین اسلام برای بشریت ارزش زیادی قائل بوده به ‌طوری که ‌از بدو تولد تا لحظه مرگ مجموعه برنامه‌هایی تحت عنوان دین برای انسان دارد.
آیت‌الله مجتهد شبستری تاکید کرد: دین سلسله قوانین و مقرراتی است که با تامین نیازهای مادی و معنوی انسان، سعادت دنیوی و اخروی وی را نیز در نظر دارد.
وی با بیان اینکه بحث نماز تنها در دین اسلام نبوده بلکه در همه ادیان به نماز و اقامه آن تاکید شده است ، افزود: در دین اسلام تاکید زیادی بر نماز شده و با توجه به گسترده بودن بحث نماز باید توجه زیادی به آن نمود.
وی اضافه کرد: در دنیای امروزی خلاء بسیاری در زندگی انسان‌ها احساس می‌ شود که تنها با یاد خدا قابل حل می‌باشد.
آیت‌الله شبستری گفت: غفلت از نماز موجب سلب آرامش فکری بشریت خواهد شد.
وی افزود: در هر جامعه‌ای که در آن نماز نباشد خودکشی، بیماریهای روانی، دلهره و اضطراب حاکم خواهد بود.
وی تاکید کرد: در جامعه‌ای که نماز رواج دارد تجاوز به حقوق دیگران معنا و مفهومی نداشته و آن جامعه به رشد و شکوفایی دست خواهد یافت.
امام جمعه تبریز گفت: نماز واقعی و دور از ریا انسان‌ها را از زشتی‌ها باز می‌دارد.
آیت‌الله شبستری در ادامه سخنان خود با تاکید بر برگزاری نماز به صورت جماعت، افزود: برگزاری نماز به ‌صورت جمعی وحدت، همدلی، رعایت حقوق دیگران،رسیدگی به نیازمندان و مستضعفان را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد داد.
وی همچنین اظهار داشت: شرکت‌ نکردن در نماز جماعت دهن کجی به جامعه محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر بجا‌ آوردن نماز اول وقت که وظیفه تک‌تک مسلمانان است، افزود: نماز اول وقت موجب نظم در فرد و جامعه می‌شود.
دو هزار و ‪ ۴۵۰‬مقاله تحقیقی و پژوهشی و ‪ ۸۵۰‬اثر هنری در موضوعات نماز به دبیرخانه نهمین همایش کشوری نماز ارسال شده بود.
منبع: خبرگزاری ایرنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS