دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتابی برای تقویت ارتباط میان مذاهب اسلامی منتشر می‌شود

No image
کتابی برای تقویت ارتباط میان مذاهب اسلامی منتشر می‌شود
کتاب «القواعد العامه فی‌الفقه المقارن» تألیف محمدتقی حکیم با هدف تقویت رابطه میان مذاهب اسلامی، منتشر می‌شود.
 
به گزارش خبرنگارفارس، مؤلف در کتاب «القواعد العامه فی‌الفقه المقارن»، هر یک از این قواعد را به عنوان بخشی از مجموعه قواعد فقهی مورد بررسی قرار داده است. در راستای این پژوهش و جهت کشف حقیقت قواعد فقهی، ضروری است محققان تقریب‌گرا قواعدی که سایر مذاهب مورد توجه قرار می‌دهند را نیز مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند روابط میان این قواعد را کشف نمایند تا در این مجموعه به هم پیوسته، قرار گیرد.           
این کتاب تلاش دارد در جهت تقویت وحدت اسلامی و کوتاه نمودن فاصله هایی که میان مذاهب اسلامی وجود دارد، قدم‌های مثبتی بردارد. مرحوم‌ حکیم‌ در این کتاب، سعی‌ در ایجاد تقریب‌ نموده‌ و وجود‌ قواعد اصولی‌ را مانع‌ اصلی‌ وحدت‌ ندانسته‌ است‌.                         
این کتاب را انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب منتشر می‌کند.        
سیدمحمدتقی‌ حکیم‌ در سال‌ 1342 هجری قمری در نجف‌ اشرف‌ (عراق‌(متولد شد. وی پس‌ از طی 81 سال، در‌ شانزدهم‌ ماه‌ صفر سال 1423 به‌ دیار باقی‌ شتافت‌.                             
حکیم‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌ را نزد پدر،‌ سید سعید حکیم‌ و بزرگان‌ خانواده‌اش‌ گذراند و دروس‌ علوم‌ عربی‌، منطق‌، بلاغت‌، اصول‌ فقه‌، فلسفه‌ و تاریخ‌ را نزد اساتید بزرگواری‌ همانند: برادرش‌ سید محمدحسین‌ حکیم، شیخ‌ نورالدین‌ جزائری‌، سید صادق‌ سید یاسین‌، و شیخ‌ علی‌ ثامر، سید یوسف‌ حکیم‌، سید حسن‌ حکیم‌، سید محمدعلی‌ حکیم‌، شیخ‌ محمدرضا مظفر و سید موسی‌ جصانی‌ فرا گرفت‌.                  
وی‌ طی‌ سالیانی‌ چند، به‌ تدریس‌ سطوح‌ عالی‌ فقه‌ و اصول‌ برای‌ طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ اشرف‌ پرداخت‌. هم‌چنین‌ علم‌ قواعد فقهی‌ را از سال‌ 1388 هجری قمری برای‌ مدت‌ چند سال‌ تدریس‌ ‌کرد‌.            
وی‌ علاوه‌ بر عضویت‌ در تأسیس‌ «المجمع‌ الثقافی‌ لمنتدی‌ النشر»، در تأسیس‌ دانشکده‌ فقه‌ «کلیة الفقه‌» مشارکت‌ داشت‌ و موضوعات‌ گوناگونی‌ را در آن‌جا تدریس‌ کرد.                                
آثار علمی‌ سید محمدتقی‌ حکیم‌ که‌ در موضوعات‌ مختلف‌ تألیف‌ شده‌ است‌ به‌ سه‌ بخش‌ تقسیم‌ می‌شود؛ برخی‌ به‌ صورت‌ کتاب‌ منتشرشده‌ است، برخی‌ هم‌چنان‌ منتشر نشده و برخی‌ دیگر به‌ صورت‌ مقالات‌ و نیز مقدمه‌ بر کتاب‌های‌ دیگران‌ نشر یافته‌ است‌.                                
کتاب‌های‌ چاپ‌ شده وی‌ عبارت‌ است‌ از:                         
«مالک‌ الاشتر»، «شاعر العقیدة (السید الحمیری‌)»، «الاصول‌ العامة للفقه‌ المقارن‌»، « فکرة التقریب‌ بین‌ المذاهب»، «مناهج‌ البحث‌ فی‌ التاریخ»، «تاریخ‌ التشریع‌ الاسلامی‌» و «عبدالله‌ بن‌ عباس ‌... حیاته‌ و سیرته‌، شخصیته‌ و آثاره»
 
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS