دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وساطت انسان کامل در آفرینش

محی الدین ابن عربی انسان کامل را واسطه الهی در خلق مخلوقات می‌داند.
وساطت انسان کامل در آفرینش
وساطت انسان کامل در آفرینش

نویسنده: محمد کریمی حسین آبادی

محی الدین ابن عربی انسان کامل را واسطه الهی در خلق مخلوقات می‌داند. امام خمینی(ره) به عنوان یک عارف کامل نیز چنین مقامی را برای انسان کامل قائل است. از نگاه حضرت امام چون انسان کامل مظهر جمیع اسماء و صفات حق تعالی و به عبارتی کون جامع است، دارای «مقام وسطیت» و «برزخیت کبری» است. ایشان در جای دیگر با اشاره به لزوم وجود واسطه در ربط متغیر به ثابت و رسیدن فیض از قدیم به حادث که در بین فلاسفه مطرح است، از جهت عرفانی، رابط بین حق و خلق را فیض مقدس و وجود منبسط می‌داند و آن را دارای مقام «برزخیت کبری» و «وسطیت عظمی» می‌داند و در معرفی این واسطه می‌فرماید: «و آن بعینه مقام روحانیت و ولایت رسول ختمی که متحد با مقام ولایت مطلقه علویه است، می‌باشد.» حضرت امام در مقاطع دیگری نیز به واسطه بودن حضرت ختمی مرتبت در بهره‌مندی موجودات از مقام غیب احدی اشاره نموده و تاکید کرده است که اگر مقام ولایت و ولایت مطلقه او نبود احدی از موجودات لایق استفاده از مقام غیب احدی نبود و فیض حق به موجودی از موجودات عبور نمی‌کرد. البته امام متذکر می‌شود که چنین نگاهی به وجود مقدس نبی مکرم اسلام با در نظر گرفتن روح مقدس آن حضرت مطابقت دارد در حالی که هیکل مقدس و وجود جسمانی آن حضرت یکی از موجودات این عالم بیش نبود و از همین لحاظ واسطه ایجاد آسمان و زمین است. آنچه تا کنون ذکر شد مربوط بود به نقش و جایگاه انسان کامل در قوس نزول و خلقت و آفرینش؛ در حالی که در عبارات عرفا انسان کامل نقش دیگری نیز دارد که تحت عنوان واسطه در قوس صعود مطرح می‌شود. بر اساس تعالیم عرفا جریان هستی همانند یک دایره کامل است که این دایره به دو قوس صعود و نزول تقسیم می‌شود. به نظر می‌رسد الهام بخش آنها در ترسیم چنین جریانی آیه معروف قرآن مجید باشد که می‌فرماید: «انا لله و انا الیه راجعون.» چنانچه مرحوم آشتیانی در این خصوص می‌گوید: تعین اوّل را، از آن جهت که به نحو وحدت و کلیت مشتمل بر جمیع حقایق الهیه و کونیه و اصل جمیع حقایق مفصّله و ماده المواد جمیع اصول و فروع فاعلیه و قابلیه می‌باشد، «برزخ البرازخ الازلیه» نامیده‌اند و مقام «اَوْ اَدْنی‌» و «حقیقت محمدیه» یکی از القاب آن است. و اوّلین تعین و صورت و ظهور آن، مقام «قابَ قَوْسَینِ» نام دارد چه آن که حقیقت وجود در مقام نزول و صعود دایره‌ای معنویه را ترسیم می‌نماید که مشتمل بر دو قوس است: نزول و صعود. إنّا للَّه اشاره است به قوس نزولی. وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ اشاره است به قوس صعود.

در این بینش، انسان کامل همان گونه که در قوس نزول واسطه ایجاد ماسوی الله بود، در قوس نزول نیز نردبان رجوع آنها به حق خواهد بود. بنابراین دایره وجود برای کامل شدن نیاز به انسان کامل دارد. تحقق چنین امری مشروط به این است که خود انسان کامل نیز در سلک صعود الی الله قرار گیرد. لذا امام خمینی(ره) می‌فرماید: پس، انسان مخلوق لاجله الله و ساخته شده برای ذات مقدس اوست و از میان موجودات او مصطفی و مختار است. غایت سیرش وصول به باب الله و فنای فی ذات الله است چنانچه در قرآن فرماید:«انّ الینا ایابهم.» و دیگر موجودات به توسط انسان رجوع به حق کنند، بلکه مرجع و معاد آنها به انسان است. ...

حضرت امام در یکی دیگر از آثار خود ضمن اشاره به نقش انسان کامل در بازگشت موجودات به سوی خدای تعالی و واجد مرتبه نفس کلیه و مرتبه عقل دانستن انسان کامل، دیگر موجودات را به منزله قوا و آلات وجود وی می‌داند و تاکید می‌کند همان گونه که آغاز ایجاد موجودات در حضرت غیب توسط رب انسان کامل و در حضرت شهادت توسط نفس او بوده است، رجوع آنها نیز توسط انسان کامل صورت خواهد گرفت. ایشان از زاویه دیگر، عقل را نیز واسطه معاد هر موجودی می‌داند؛ اما نه تنها برای او وجودی مستقل از انسان کامل قائل نیست بلکه انسان کامل را موجودی ذو مراتب معرفی می‌کند که عقل یکی از مراتب وجودی او می‌باشد، بنابراین می‌فرماید:عقلی که در عوالم نازله ظاهر شده، به اعتبار اتحاد ظاهر و مظهر، متعلق ثواب و عقاب واقع می‌شود و معاد هر موجودی به واسطه اوست؛ بلکه به معاد اوست. بدین ترتیب موجودات تا به عالم عقل متصل نشوند یا در آن فانی نگردند، به سوی حق بازگشت نخواهند نمود، هر چند که معاد همه موجودات توسط انسان کامل است که این عقل مرتبه اوست.

    روزنامه رسالت، شماره 7092، 5/7/89، صفحه 17

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

حسین از من و من از حسینم
Powered by TayaCMS