دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رسانه های همگانی

No image
رسانه های همگانی

كلمات كليدي : رسانه هاي همگاني، وسائل ارتباط جمعي، خبررساني، تفريح، تبليغ، اندازه تأثير

رسانه‌های همگانی Mass Media

«رسانه‌های همگانی عبارتند از تمام ابزارهای غیر شخصی ارتباط که بدان وسیله پیام‌های بصری و یا سمعی مستقیماً به مخاطبان انتقال می‌یابند. تلوزیون، رادیو، سینما، روزنامه‌ها، مجلات، کتابها و تابلوهای آگهی همه در زمره رسانه‌های همگانی هستند»[1]. روزنامه‌ها، نشریات ادواری و مجلات از پایان قرن هجدهم به بعد در غرب رواج یافتند. گسترش رسانه‌های همگانی متکی بر اسناد چاپی، به زودی با ارتباطات الکترونیکی همراه گردید. با پیدایی رادیو و تلوزیون امروزه جوامعی که از تأثیر رسانه‌های همگانی بر کنار مانده باشند، حتی در میان فرهنگهای سنتی‌تر، بسیار معدودند. همچنین ارتباطات الکترونیکی نظیر دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوتر نیز حتی در دور افتاده‌ترین نواحی کشورهای جهان سوم امری عادی است.

اصطلاح رسانه‌های همگانی مختصر شده کلمه رسانه‌های ارتباط همگانی است که به دلیل دو ویژگی عمده یعنی وسایل فنی ارسال پیام و دیگری مخاطب داشتن، این نام را به خود گرفته است. ج .د . ویب دو خصوصیت و مشخصه اساسی برای رسانه‌های همگانی را یکی هزینه پائین آنها می‌داند بطوری که برای اکثر افراد از لحاظ مادی قابل دسترس است و دیگر آنکه از آنجایی که تعداد زیادی از مردم و یا اکثریت آنها را دربرمی‌گیرد، همگانی تلقی می‌شود. لوئیس ورث نیز معتقد است رسالت رسانه‌های ارتباط همگانی از حد علایق گروههای خاص فراتر رفته و توجهشان به سوی جذب توده‌ها معطوف است.

کارکردهای رسانه‌های همگانی

وسایل ارتباط جمعی یا رسانه‌های همگانی در زمینه‌های متعددی همچون علوم اطلاع‌رسانی و خبررسانی، گذراندن اوقات فراغت، تبلیغات تجاری و سیاسی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند اما سه وظیفه عمده آن که مورد بررسی اندیشمندان علوم ارتباطات قرار می‌گیرند عبارتند از:

1- وظائف خبری و آموزشی: جامعه شناسان معتقدند که وسائل ارتباط جمعی با پخش اطلاعات و معلومات جدید به موازات کوشش معلمان و استادان، وظیفه آموزشی انجام می‌دهند و دانستنی‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی مردم را تأمین می‌کنند.

2- وظائف راهنمایی و رهبری: رسانه‌های گروهی با گسترش اندیشه‌های نو، وجدان اجتماعی افراد را بیدار می‌سازند و به این طریق مبارزه با بیسوادی، گسترش رفاه اجتماعی از طریق آگاهی دادن و آماده سازی افراد برای دفاع از حقوق فردی و اجتماعی‌شان، تأثیر بسزایی در توسعه جوامع دارند.

3- وظایف تفریحی و تبلیغی: جامعه‌شناسان معتقدند در دنیای کنونی و معاصر به دلیل فشار کار روزانه و زندگی ماشینی انسانها بیش از پیش نیاز به استراحت دارند از این رو یکی از رسالتهای عمده تلوزیون و سینما و رادیو پخش برنامه‌های شاد و متنوع و...است. روزنامه‌ها و مجلات نیز بخشی از مطالب خود را به صورت داستان، سرگرمی، جداول، حوادث و...برای سرگرم کردن افراد اختصاص می‌دهند. از طرف دیگر وسائل ارتباط جمعی به منافع صاحبان سرمایه نیز کمک می‌کنند و این امر گاه به میزان افراطی جلوه‌گر می‌شود بطوری که وسائل ارتباط جمعی به وسائل تبلیغاتی بدل می‌گردند. زیرا دائماً مردم را به خرید و مصرف هر چه بیشتر کالاهای غیر ضروری ترغیب می‌نمایند. اندیشمندان علوم ارتباطات معتقدند که چون در برخی کشورها وسایل ارتباط جمعی بصورت ابزاری با تأثیر بسیار در دست قدرتهای صنعتی صاحبان سرمایه و گروههای سیاسی قرار می‌گیرد، لزوماً کنترل آن در جهت تأمین منافع عمومی و مطلوب جامعه باید مطمح نظر قرار گیرد.

اندازه تأثیر

در رابطه با اندازه تأثیر رسانه‌های همگانی بر روی مخاطبین نظرات افراطی و تفریطی زیادی مطرح شده است. عده‌ای همچون مک‌لوهان تأثیر را ذاتی تکنولوژی بکار رفته در رسانه می‌دانند. عده دیگری نیز قائل به هیچگونه تأثیر از خود رسانه نبوده و فقط محتوا را دخیل در تأثیر یا عدم تأثیر بر مخاطب عنوان می‌کنند. دنیس مک کوایل در رابطه با اینکه تأثیر رسانه‌ها علی و صد در صدی نیست می‌گوید: « ما نیازمند ترکیبی از تحلیل محتوای برنامه‌های حزبی، شواهد مربوط به تغییر عقیده در طول زمان در میان گروه خاصی از مخاطبین، تحلیل محتوای نشان‌گر توجه رسانه به موضوع‌های مختلف در دوره‌های مرتبط و نشانه‌هایی از استفاده مناسب مخاطبان مورد نظر رسانه‌هاست.»[2]

منابع

1. اسدی، علی؛ مقدمه‌ای بر جامعه شناسی رسانه‌های همگانی، تهران، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، چاپ اول 1358، ص 21 و 22.

2. اینککس، فرد؛ نظریه رسانه‌ها، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما، چاپ اول 1377.

3. بیرو، آلن؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران، کیهان، چاپ چهارم 1380، ص 219.

4. گولد، جولیوس و کولب، ویلیام ل؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه از کیا و دیگران، تهران، مازیار، چاپ اول 1376، ص436 و ص 437.

5. گیدتر، آنتونی؛ جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نی، چاپ پنجم 1378، ص 472 تا 478.

6. مک کوایل، دنیس؛ وسایل ارتباط جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعه و توسعه رسانه‌ها، 1385، 388.

7. معتمد نژاد، کاظم؛ وسائل ارتباط جمعی، تهران، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، چاپ اول، بی تا، ص 11 تا 19.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موانع همراهی امام حسین علیه السلام

در این بخش "موانع همراهی امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا

در این بخش موضوع "غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا " بیان شده است.
No image

دلایل وقوع حادثه کربلا

در این بخش به "دلایل وقوع حادثه کربلا" پرداخته شده است.
No image

حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا

در این بخش موضوع "حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

پیروی از شیطان؛ از عوامل رویارویی با امام حسین علیه السلام

در این بخش موضوع "پیروی از شیطان؛ از عوامل رویارویی با امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

آثار محبت به امام حسین علیه السلام

در این بخش موضوع "آثار محبت به امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
Powered by TayaCMS