دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قیام بنی عباس، زمینه ها و برخورد ائمه (ع)

No image
قیام بنی عباس، زمینه ها و برخورد ائمه (ع)

کلمات کلیدی :بنی عباس، سیاه جامگان، خلافت، امام، ابوسلمه

نویسنده :حجت الله فضلی

قیام بنی عباس، زمینه ها و برخورد ائمه (ع)

مقدمه

تاریخ آینه تمام نمای بروز و ظهور حکومت‌ها و اضمحلال آنهاست. ازجمله حکومت‌هایی که در گستره تاریخ اسلام بیشترین زمان را به خود اختصاص داده است، حکومت و خلافت عباسیان است که از سیزدهم ربیع الاول سال 132هجری قمری آغاز و تا صفر سال665 هجری قمری[1] طول کشیده است. اینکه بنی عباس چگونه توانستند در برابر حکومتی جبار چون امویان سر برآورند، نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد. در این نوشتار به برخورد ائمه معصوم با قیام آنها پرداخته می‌شود.

قیام بنی عباس

بنی عباس به خوبی توانستند نقاط ضعف بنی امیه را شناسایی نموده و به صورت کاملا محرمانه شبکه‌ای گسترده از داعیان خود را به نواحی مختلف اسلامی از جمله خراسان روانه کنند. آنان که پس از رحلت پیامبر(ص) شیوه انتظار همراه با احتیاط را در پیش گرفته بودند، هیچگاه به صورت مستقیم با امویان درگیر نشدند و تنها در برخی مواقع به انتقاد لفظی بسنده کردند.[2] به همین خاطر، عباسیان بر خلاف علویان تحت تعقیب قرار نگرفتند، مگر آن زمانی که نهضت و قیامشان علنی شد. قیامی که با سوء استفاده از موقعیت ممتاز علویان در جامعه اسلامی و همچنین ضعف مفرط امویان؛ بهره هایی فراوانی گرفت و نیرومند گشت.این در حالی بود که فرزندان عباس از دیر باز نسبت به آل علی(ع) چندان صداقتی نشان نداده بودند؛ این واقعیت را با نگاهی گذرا به پیشینه عباسیان می‌توان دریافت.

علی بن عبدالله بن عباس در تحریک ابو هاشم کوشید، تا امامت کیسانیه را به عباسیان انتقال دهد. او در این راستا پسر جوانش محمد را راهنمایی کرد تا اعتماد و نظر ابوهاشم را به دست آورد. بعد از چندی که ابو هاشم موفق شد موافقت سلیمان بن عبدالملک (خلیفه اموی) برای رفتن به خانه خود را دریافت کند. در حمیمه (ستاد عباسیان) با دسیسه خلیفه اموی یا توسط محمد بن علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب مسموم شد و محمد بن علی را قبل از مرگ وصی خود قرار داد و نامه های پیروانش را در اختیار او گذاشت، بدین‌وسیله عباسیان خود را به امامت کیسانیه پیوند زدند.[3] در پی این کار عباسیان فعالیت داعیان خود را در سراسر قلمروی اسلامی بخصوص خراسان را شدت بخشیدند. در این میان نقش ابو مسلم در بین داعیان دیگر عباسی نقشی پررنگ است که تا حدی اقدامات دیگران را کم‌رنگتر می‌کند.

آنان رهبری قیام را معلوم نساختند[4] و مردم با شنیدن شعار "الرضا من آل محمد"[5] این امر برایشان مشتبه شد، که شخصی از خاندان پیامبر(ص) به حکومت خواهد رسید. حتی وقتی از داعیان عباسی درخواست می‌شد امام را معرفی نمایند می‌گفتند؛ امامٍ مورد نظر به علت مشکلات امنیتی مشخص نمی‌شود.[6] ولی همینکه عباسیان کارها را هموار نمودند خلیفه را از میان خود انتخاب نمودند.[7]

آنان از از شهادت زید بن علی و یحیی بن زید در خراسان سود شایانی بردند. آنان لباس سیاه بر تن نموده و گفتند که ما عزادار حسین بن علی (ع)، زید و یحیی بن زید هستیم.

ابو‌ سلمه خلال

سر دسته داعیان عباسی در کوفه شخصی بنام ابی سلمه خلال بود که بعد از به قدرت رسیدن عباسیان به "وزیر آل محمد" معروف شد.[8] محل ماموریت وی کوفه بود. جایی که به صورت سنتی طرفدار امام علی(ع) بودند. هنگامی که عباسیان پس از مرگ ابراهیم (امام عباسی) از حمیمه به کوفه آمدند، ابوسلمه آنان را در خانه‌ای پنهان نمود و نامه هایی به سه تن از سران بنی هاشم؛ یعنی جعفر بن محمّد الصّادق (ع) و عبد الله محض بن حسن بن حسن بن علىّ بن ابى طالب (ع). و عمر الاشرف بن زین العابدین (ع) نوشت[9].

فرستاده ابو سلمه ابتدا نزد امام صادق(ع) آمد و نامه را تقدیم نمود. امام صادق(ع) فرمود: مرا با ابو سلمه که شیعه و پیرو دیگران است چه کار؟! و نامه را در آتش چراغ نهاد و آن را سوزانید.[10] عمر بن زین العابدین (ع) نیز به توصیه امام صادق(ع) جواب منفی داد.

اقدام امام صادق(ع) در نپذیرفتن دعوت ابوسلمه، نتیجه پیش‌بینی دقیق وقایع سیاسی و اجتماعی آن زمان بود. و جالب آنکه هنوز پیک مزبور به کوفه بازنگشته بود که ابوالعباس عبدالله (سفاح) به عنوان خلیفه انتخاب شده بود.[11]

عکس العمل امام صادق (ع)

امامت امام صادق(ع) از سال 114هجری آغاز و تا سال 148 طول کشید. امامت امام صادق(ع) منطبق با یکی از حساسترین دوران تاریخ اسلامی بود و شامل بسیاری از حوادث تاریخ ساز ؛ از جمله: نهضت های خشونت آمیز، موضع گیری های سازشکارانه اهل الحدیث و مرجئه بود.

امام از چندسال پایانی حکومت امویان و همچنین چندین سال ابتدای حکومت عباسیان بهره های فراوانی برد و یک تنه و با هوشیاری کامل در مقابل تمام تبلیغات مخالفان از جمله عباسیان ایستادگی نمود و با زیرکی تمام نقشه‌های شوم آنان را شناسایی نمود. آن امام همام(ع)، قیام در مقابل دشمنان را به علت کمی یار و یاور به صلاح نمی‌دید و همچنین برای حفاظت اصل تشیع به سیاست تقیه روی آورد و اقدامات فرهنگی خود را در این راستا شدت بخشید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موانع همراهی امام حسین علیه السلام

در این بخش "موانع همراهی امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا

در این بخش موضوع "غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا " بیان شده است.
No image

دلایل وقوع حادثه کربلا

در این بخش به "دلایل وقوع حادثه کربلا" پرداخته شده است.
No image

حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا

در این بخش موضوع "حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا

در این بخش موضوع "حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا" بیان شده است.
Powered by TayaCMS