دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضرورتها و راهکارهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را یادآور شد و ضمن تشریح آسیبهای نظری، عملی و مدیریت تبلیغ، بر چگونگی شکل گیری روش تبلیغ به منظور تأثیر گذاری تأکید کرد و گفت: رفع نواقص در شبکه بزرگ تبلیغ به حضور گسترده نسل جوان منتهی می شود.
No image
آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است
حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و همچنین روز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تبلیغ دینی جزو اصول اولیه و مورد پذیرش ما در فعالیتهای فرهنگی درون کشور است که یکی از شاخها های مهم فعالیتهای فرهنگی و شاخه های فعالیتهای فرهنگی است. وی افزود: در فعالیت فرهنگی جهان امروز که عصر ارتباطات نام گرفته تعامل و ارتباط فرهنگ دینی بسیار حائز اهمیت است، زیرا به نظر می رسد بشریت از عدم ارتباط صحیح با مکتب وحی و عدم ایمان صحیح در زندگی فردی خود رنج می برد. اگر فعالیت ناب فرهنگی دینی صورت گیرد و ما بتوانیم جوان و نوجوان را در درون مرز و دیگر انسانها را در برون مرزها به سمت پیام بلند اسلام در جهان بینی در ایدئولوژی در رفتارهای فردی و اجتماعی در ارتباط خود و خالق، خود و طبیعت، خود و دیگران، ارتباط انسانها با ماوراء و موجودات مجرد سوق دهیم و این ارتباطها را فراهم کنیم، می توان انتظار داشت رفتار فردی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می گیرند. وی با اشاره به تمایز رویکرد انسان مؤمن با فردی که ارتباط خالصانه با خداوند ندارد، اظهار داشت: انسانی را تصور کنید که صبح پیش از حرکت به محل کار خود نماز صبح را ادا کرده و در محضر حق سر سجده گذاشته و عبودیت خود را ثابت کرده است. این اثبات بندگی تفاوت حرکت روزانه او با فردی را روشن می کند که چنین کاری انجام نمی دهد و ارتباط خالصانه ای با خداوند ندارد. حجت الاسلام خاموشی، سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از سازمانهای مهم که در عرصه تبلیغ دین فعالیت می کند توصیف و ابراز امیدواری کرد که این سازمان بتواند فرهنگ ناب اسلامی را به جامعه عرضه کرده، جامعه جویای فرهنگ را سیراب و تشنگی آن را فرو بنشاند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر تشریح آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی یادآور شد: آسیب ها را می توان به سه بخش علمی، نظری و مدیریتی تقسیم کرد. در بخش نظری اگر ما تفکر ناب را درک نکنیم یا برای ترویج فکر ناب اقدام نکنیم، اندیشه ها جهت نمی یابند، نمی توان با چشم بستن از علوم الهی و تفکر اندیشمندان در طول تاریخ اسلام بخواهیم به فهم اسلام برسیم. وی افزود: به طور حتم باید مفاهیم اسلام را کسانی مطرح کنند که با مکتب وحی ارتباط دارند. ما در درجه اول به خدمت پیامبر عرضه می کنیم که جان ما را سیراب کند. خدمت ائمه طاهرین عرضه می کنیم چرا که آنها معصوم بوده و علم لدنی آنها از ناحیه خداوند متعال بوده است. در زمان غیبت امامان معصوم، به علمای دارای تعریف درست از دین رجوع می کنیم که این تفکر درست را از آنها دریافت کنیم. حجت السلام سید مهدی خاموشی در بخش آسیبهای تصریح کرد: در بررسی این آسیبها باید این پرسشها را از خود بپرسیم که چقدر توانستیم اخلاق اجتماعی مورد پذیرش اسلام را در جامعه بسط و گسترش دهیم. چقدر توانستیم رفتار عبادی صحیح در جامعه را توسعه دهیم و چقدر توانستیم از آسیبها و گناه های فردی و اجتماعی جلوگیری کرده و افراد را نگهبان خود قرار دهیم تا در مقابل آسیبها بتوانند خود حفظی داشته باشند و این امر همان مفهوم تقوا است. چقدر توانستیم جامعه را به سوی تقوا و ورع سوق دهیم اگر جامعه ای دارای تربیت دینی خوب باشد همان نقطه مطلوب ما در بحث توسعه فرهنگ دینی شکل می گیرد. دکتر خاموشی به عنوان بخشی از آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی آسیبهای مدیریتی را متذکر شد و گفت: برای مثال مشخص نیست هر خطیبی این توانایی را داشته باشد که مخاطب را به خود جلب کند و مشخص نیست که هر مبلغی با هر فن بتواند مخاطب را به خود جذب کند. شکل تبلیغ بسیار مهم است اگر نواقص را در شبکه بزرگ تبلیغ مرتفع نکنیم مجلس بی رونق می شود، حضور نسل جوان کمتر می شود. امرز مخاطبین ما در مجالس و محافل مذهبی اغلب دارای سطح سواد بالایی هستند مبلغین نیز باید دارای سطح سواد بالایی باشند و از لحاظ مطالعات برای همان سخنرانی مخصوص باید پیشینه مطالعاتی خوبی داشته باشد تا کلامی که از روی علم و پژوهش عرضه می شود کاملا از کلامی که از روی علم و پژوهش نیست قابل تشخیص باشد . وی تصریح کرد: آسیبهای شبکه تبلیغی بسیار گسترده است و این موارد تنها بخشی از آنها است. در آسیبهای مدیریتی همچنین باید آسیبهای شبکه تبلیغ را شناسیایی کرده و کم کم به رفع این آسیبها در شبکه سنتی تبلیغ و شبکه مدرن بپردازیم. برای مثال در فضای تبادل اطلاعات باید پالایش این فضا را در مدیریت کلان اجتماعی مورد توجه قرار دهیم. مسلما هر ایرانی راضی نمی شود که فرزندش به هر فضای نامیمون و نامبارکی بتواند سرکشی کند و از اطلاعات چنین فضایی بهره برداری سوء بکند. بنابراین مطالبه اجتماعی است که به پالایش فضای تبادل اطلاعات بپردازیم. حجت الاسلام خاموشی تأکید کرد که جدا از منظر آسیب شناسی باید تولید محتوا را نیز در نظر داشته باشیم تولیدی که اغنا و جوانی مخاطب را در پی داشته باشد. وی اظهار داشت: باید بپذیریم که اگر تولید محتوایی کردیم که مخاطبین زیادی به آن مراجعه نمی کنند باید روش و فضای تولید را تغییر داده و فضا و نوع شبکه اطلاعات کافی و وافی داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر درستی مدیریت فضای تبادل اطلاعات را انجام دهیم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در ارزیابی نقش سازمان تبلیغات اسلامی در چند سال اخیر به ویژه از زمانی که عهده دار ریاست سازمان شده است، گفت: نمره سازمان تبلیغات را باید اولیاء الهی بدهند چرا که ما در مسیر تبلیغ دین تلاش و فعالیت می کنیم. ثانیاً اندیشمندان، متفکرین و مسئولیت مافوق ما که علت نصب ما از سوی آنها بوده باید به ارزیابی فعالیتهای سازمان بپردازند. وی همچنین گفت: به تازگی شورای انقلاب فرهنگی ارزیابی از سازمان بر مبنای برنامه سوم توسعه ارائه داد. این گزارش دربرگیرنده نقاط اوج و نقاط قابل تذکری درباره سازمان بود که امیدواریم تذکرات را به سرعت انجام داده و هر شش ماه یکبار گزارشی را به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهیم تا نقاط قابل تذکر ما نیز مرتفع شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

مقام و منزلت پیامبر صلی الله

از چیزهایی که ما را به دوستی خدا و مقام محبت خدا می رساند مداومت بر ذکر صلوات شریف است. در میان مستحبات یکی از بهترین اعمال مستحب این ذکر شریف، خصوصاً در مدینه در محضر پیامبر خدا و اهل بیت هست.
No image

سیره پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی

اهميت اعتقاد به پيامبر اسلام تا اندازه اي است كه شهادت به رسالت ايشان در كنار شهادت به يگانگي خداوند شرط ورود به اسلام شمرده شده است. از اين رو لزوم آشنايي مسلمانان با اصل نبوت معلوم مي گردد.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
Powered by TayaCMS