دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جایگاه عقلانیت در رفتار های سیاسی

No image
جایگاه عقلانیت در رفتار های سیاسی

عقلانيت، سياسي، راسيوناليسم، مردم سالاري

سهیل بنی فاطمه

عقلانیت را فرایند جذب حداکثری منافع با حداقل هزینه‌های ممکن تفسیر می‌کنند. در غالب اندیشه‌های غربی راسیونالیسم فرایندی است که بر اساس فرد گرایی و لذت محوری ماتریالیستی پدید می‌آید. نگاه‌های عقلانیت مدار در تمام حوزه غالبا هدف واحدی را مد نظر قرار می‌دهند. به عنوان مثال در علم اقتصاد عقلانیت به معنای توانایی استفاده از امکانات محدود برای بیشترین بهره وری در راستای دستیابی به اکثریت هدف هاست. اما در علم سیاست عقلانیت حیطه‌های متعددی پیدا می‌کند. مثلا افرادی مانند هابز، روسو و جان لاک که همگی از اصحاب قرارداد هستند اصالت جامعه را در یک هدف عقلایی تبین می‌کنند و اساس پدید آمدن جامعه را رفع خطرات احتمالی و جذب حداکثر منافع اجتماعی می‌دانند. از این روست که در ساحت حکومتی نیز هابز لویاتان را مطرح می‌سازد و غول دولت را تنها ابزار تامین و صیانت از هدف عقلایی تشکیل جامعه نام می‌نهد. با این حال باید گفت که در تعاریف جدید می‌توان عقلانیت سیاسی در مشارکت‌های سیاسی را در رابطه‌ای تنگاتنگ با نهادینه‌سازی ارزش‌ها و تبین الگوی‌های رفتارهای سیاسی جوامع تعریف کرد. در حقیقت در دنیای امروز سیاست، رفتار عقلایی مشارکت کنندگان در امور سیاسی رفتارهایی است که طبق الگوهای از پیش تعیین شده صورت پذیرد و خروج از چنین الگویی به معنای خرو ج از عقلانیت محسوب می‌گردد. به عنوان مثال در حال حاضر در دموکراسی آمریکایی، جامعه سیاسی به یک بلوغ نسبی بر مبانی اندیشه‌های غر بی دست یافته است و افراد جامعه با واگذار سازی بخش عمده‌ای از وظایف سیاسی خویش به احزاب به روندی منطقی دست یافته‌اند که پیش بینی آینده این روند با نسبت مطلوبی قابل پیش بینی است. با این حال باید گفت هر چند اساس عقلانیت در غرب از یک انحراف تاریخی منشا می‌گیرد و بحث نهاد‌مند سازی رفتارهای سیاسی در دموکراسی‌ها و واگذاری حق سیاسی افراد به احزاب چیزی شبیه به یک الیگارشی مدرن است و نتیجه این عقلانیت نیز دور افتادن انسان از انسانیت خویش و فجایع قرن اخیر است اما باید دانست که نظام مردم‌سالاری دینی نیز در مقطع فعلی نیازمند دستیابی به نوعی عقلانیت به خصوص در بحث مشارکت‌های سیاسی است. هر چند این دو نوع عقلانیت از دو منشاء متفاوت سرچشمه می‌گیرند و اهدافی نیز متخالف و بعضا متضاد دارند با این حال در روش می‌توان به یک نقطه مشترک دست یافت و آن ضرورت نهاد مند سازی رفتارهای سیاسی در مشارکت‌های سیاسی است. نگاهی بر روند مشارکت‌های سیاسی در 31 ساله گذشته انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که عوامل و متغیرهای زیادی بر نحوه حضور مردم در انتخابات‌ها تاثیر گذار است و تقریبا الگوی ثابت و معنا داری بر رفتارهای سیاسی جامعه ایرانی حکمفرما نبوده است. درسه دهه گذشته همواره التهاب، جو سیاسی در کشور را تحت تاثیر قرار داده و غالب رفتارهای سیاسی ایرانیان تحت تاثیر چنین فضاسازی‌های سیاسی تکوین یافته است تا جایی که برخی به استناد به همین موضوع جامعه ایرانی را یک جامعه جنبشی نامیده‌اند در حالی که در یک جامعه سیاسی ایده‌آل، اکثر رفتارهای سیاسی افراد جامعه می‌بایست از طریق عقلانیت و در ذیل نهادهای سیاسی دنبال شود. البته در این اثنا باید به شرایط و بارزهای خاص انقلاب اسلامی نیز توجه کرد که طی سه دهه گذشته همواره تحت شدیدترین توطئه‌های سیاسی قرار داشته است و همین امر موجب شده که امکان بسترسازی برای توسعه فرهنگ سیاسی پایدار در کشور پدید نیاید. با این حال باید گفت در مقطع فعلی ضرورت دارد تا عقلانیت بر رفتارهای سیاسی جامعه ایرانی حکمفرما شود. بی شک مهمترین راهکار برای دستیابی به چنین هدفی تبین و تثبیت نهاد‌های سیاسی در کشور است. به عنوان مثال هر چند مردم ایران توانستند با تمسک به رهنمودهای مقام معظم رهبری از فتنه سال 88 با موفقیت عبور کنند اما این رخداد زنگ خطری جدی را در خصوص فرهنگ سیاسی در ایران به صدا در آورد. فتنه 88 نشان داد که بخشی از جوانان و حتی نخبگان دانشگاهی کشور می‌توانند تحت تاثیر فضاسازی‌های رسانه‌های غربی قرار گیرند. در حقیقت این فتنه یک آسیب جدی در فرهنگ سیاسی ایران را برجسته ساخت و آن عدم نهادمند شدن رفتارهای سیاسی افراد است. انتخابات 88 با ایجاد فضا سازی‌های جناح‌های سیاسی کشور را تا مرز بحران به پیش برد. البته جریان اپوزیسیون به سرعت ماهیت استکباری و ضد اسلامی خویش را هویدا ساخت و همین امر نیز منجر به خاموش شدن آتش فتنه شد. با این حال احتمال آن هست که در سالهای پیش رو معاندین انقلاب اسلامی از فضای احساسی جامعه ایران به نفع خود استفاده کند و صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد سازند.در چنین وضعیتی نهادمند سازی فرهنگ سیاسی با محوریت موازین اسلام مهمترین راهکار برای مقابله با چنین خطری است. رهبر معظم انقلاب همواره در رهنمودهای خویش بر موضوع افزایش بصیرت در میان جامعه تاکید می‌ورزند. به نظر نهادمند کردن رفتارهای سیاسی جامعه ایرانی در ذیل عقلانیت دینی می‌تواند در نهایت به افزایش بصیرت جامعه در برخورد با فتنه‌ها تبدیل گردد. با این حال باید دانست مهمترین راهکار برای دستیابی به چنین عقلانیتی منوط به بسط و تقویت نهادهای سیاسی - اجتماعی در کشور است چرا که چنین نهادهایی وظیفه اصلی تربیت رفتارهای سیاسی افراد را بر عهده دارند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

پیامبر، نور هدایت عوالم

نبی اکرم (ص)، اشرف و سرآمد همه مخلوقات الهی است. از عالم ملائکه تا عالم انس و جن و سایر عوالم، همه تحت پوشش این وجود مقدس هستند. هر فیضی که به هر مخلوقی در عالم می رسد، به تبع ایشان است.
No image

سیره پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم

در روایت است تا صلوات است برای شما بهره است. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: جفا کارترین مردم به من کسانی هستند که اسم من را بشنوند و صلوات نفرستند.
Powered by TayaCMS