دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

 پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
در مجموعة پيش رو سعي شده است تمام سخناني كه در متون شيعي از پيامبر)صلي الله عليه و آله) نقل شده است، گردآوري و براساس ساختار مخاطب محور تنظيم شود.

ویژگیهای این مجموعه

۱. از تقطيع احاديث اجتناب شده است.
۲. از آوردن احاديثي كه داراي يك يا دو كلمه از پيامبر اعظم)صلي الله عليه و آله) بوده و گوياي مطلب خاصي نبوده اند و همچنين از نقل سخناني كه در حال خواب و رؤيا از آن حضرت نقل شده است، خودداري شده است.
۳. منابع به ترتيب زمان نگارش آنها آورده شده است؛ احاديث نيز از نخستين منبع نقل شده و به برخي اختلافات در منابع ديگر نيز اشاره شده است.
۴. در اين چاپ، احاديث فقط از منابع شيعي امامي (تا قرن ۱۲) استخراج شده و به منابع شيعي غير امامي و اهل سنت به صورت مستقيم مراجعه نشده است. ليكن دربارة احاديثي كه بزرگان شيعه در كتاب هاي خود آورده اند و در منابع اولية شيعي موجود نبوده و در منابع اهل سنت موجود بوده است، ابتدا منابع اهل سنت و سپس منابع شيعه آورده شده است؛ زير به دلايل مختلف آن روايت ها را معتبر تلقي كرده اند، مانند وجود آن روايات در كتاب هايي كه آنها به دست ما نرسيده است.
۵. اسناد احاديث به طور كامل آورده شده است.

پديد آورندگان

بيشتر مطالب اين مجموعه را حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد موسي ابراهيمي [در مدت چند سال] جمع آوري كرده بودند و گروه حديث پژوهشكدة باقرالعلوم (عليه السلام) نيز به تكميل، اصلاح، بازنگري، افزودن منابع، تطبيق با مصادر اصلي، عنوان گذاري، دسته بندي مطالب و كتاب ها و نمايه گذاري اقدام كرد كه اين كارها حدود شش سال طول كشيد.
در اين مراحل، حجج اسلام آقايان محمود شريفي، سيد حسين سجادي تبار، عبدالله صالحي، محمد بابايي، احمد اسلام پناه، سيد محمد موسوي، حسين سيف اللهي، سيد محمود بهشتي نژاد، كاظم طاهري آشتياني، رضا محققيان، حميدرضا زماني، محمود جوادي والا و مرحوم محمود احمديان و جمع ديگري از عزيزان زحمت هاي فراواني را متحمل شدند.

ترتيب مطالب

در جلدهاي اول و دوم سخنان پيامبر اسلام )صلي الله عليه و آله) دربارة قرآن آورده شده كه نخست آنچه دربارة منزلت و جايگاه قرآن فرموده اند و موارد كلي ديگر و سپس آنچه دربارة آيات فرموده اند به ترتيب سوره هاي قرآن آورده شده است.
جلدهاي سوم تا هفتم دربارة اهل بيت (عليهم السلام): مي باشد كه جلد سوم دربارة پيامبر )صلي الله عليه و آله) ، جلد چهارم و پنجم و جلد هفتم دربارة حضرت علي و حضرت فاطمه (عليهما السلام) ، جلد ششم دربارة حسنين و اهل بيت (عليهم السلام): و جلد هفتم دربارة امامان (عليهم السلام) مي باشد؛ در جلد هشتم ادعيه، در جلد نهم خطبه ها، غزوات و احاديث قدسي و در جلد دهم احتجاجات آمده است كه هم شامل مناظرات و بيان ادلة اقناعي و هم گفتگوهايي كه براي دريافت پاسخ و نظر شريف آن حضرت بوده است، مي باشد در جلدهاي يازدهم و دوازدهم مطالبي كه دربردارندة احكام فقهي و وصايا است بيان شده و در جلدهاي سيزدهم و چهاردهم كلمات قصار و تمام آنچه در موارد ياد شده ي پيشين نمي گنجيد، آمده است.
در پايان، از استاد گرانقدر علامه ي دو فنون، حضرت آيت الله جوادي آملي كه مشوق و راهنماي اين اثر گران سنگ بوده اند و مقدمة عالمانه و حكيمانة ايشان زينت بخش اين اثر است، تشكر و قدرداني مي نماييم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

سیره پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی

اهميت اعتقاد به پيامبر اسلام تا اندازه اي است كه شهادت به رسالت ايشان در كنار شهادت به يگانگي خداوند شرط ورود به اسلام شمرده شده است. از اين رو لزوم آشنايي مسلمانان با اصل نبوت معلوم مي گردد.
Powered by TayaCMS