دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سنجش ناپذیری

No image
سنجش ناپذیری

كلمات كليدي : سنجش ناپذيري، قياس ناپذيري، توماس کوهن، پل فايرابند

نویسنده : هادي صمدي

تز سنجش ناپذیری که گاه قیاس ناپذیری خوانده می شود، در سال 1962 توسط توماس کوهن و پل فایرابند به صورت مستقل ارائه شد، هر چند که به جاست این تز را محصول فضای فلسفی اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت میلادی بدانیم. سنجش ناپذیری واژه‌ای است که از ریاضیات وام گرفته شده است. قطر و ضلع یک مربع سنجش ناپذیرند، زیرا اگر یکی را با عدد گویا مشخص کنیم، دیگری عددی گنگ خواهد بود. (سنجش ناپذیری به این معنی متفاوت با قیاس ناپذیری است: قطر مربع از ضلع آن بزرگتر است، بنابراین می‌توانیم این دو را با هم قیاس کنیم.) تز سنجش ناپذیری در آراء فایرابند به این معناست که معنای واژه‌های مشاهدتی، وابسته به نظریه‌هایی است که این واژگان در آنها ظهور یافته‌اند و از آن جا که این امکان وجود دارد که هستی شناسی پایه و دستگاه مفهومی نظریه‌ها متفاوت باشد، واژه‌های به کار رفته توسط یک نظریه ممکن است در متن نظریه دیگر قابل تعریف نباشند. نبودن ارتباطات منطقی، که ناشی از تغییر معنایی واژه‌های استفاده شده توسط نظریه‌ها است، ممکن است باعث شود که نتوانیم محتوای نظریه‌ها را مستقیماً مقایسه کنیم؛ یعنی تز سنجش ناپذیری در آرای فایرابند به این معنا است که امکان دارد نظریه‌های رقیب فاقد هرگونه نتایج مشاهدتی یا غیر مشاهدتی قابل قیاسی باشند.

تز سنجش ناپذیری در آرای کوهن یک‌سان به کار نرفته و طی زمان دستخوش تحولاتی شده است. او در کتاب "ساختار انقلابهای علمی"(1962) سنجش ناپذیری را به عنوان تفاوت‌های مفهومی روش شناختی و ادراکی بین پارادایم‌ها معرفی می‌کند، اما در آثار دهه هفتاد، حوزه سنجش ناپذیری را محدودتر انگاشته و به جای سنجش ناپذیری پارادایم‌ها از سنجش ناپذیری نظریه‌ها سخن می‌گوید. آنچه کوهن در این دوره می‌گوید شباهت زیادی دارد به آنچه کواین در باب عدم تعین ترجمه می‌گوید. در دوره سوم که عمدتاً آثار دهه آخر عمر کوهن را شکل می‌دهد، باز هم حوزه تز سنجش ناپذیری محدودتر شده و می‌گوید مجموعه‌ای از واژگان که تعریف آنها وابسته به هم است، در زبان تخصصی نظریه‌ها قابل ترجمه نیستند. قرائت‌های مختلف از تز سنجش ناپذیری را در چهار گروه می‌توان قرار داد:

1- این که محتوای نظریه‌های علمی قیاس ناپذیرند.

2- این که معنای واژه‌های علمی تغییر می‌کند.

3- این که واژگان علمی نظریه‌های رقیب را نمی‌توان به هم ترجمه کرد.

4- این که معیار مشترکی برای ارزیابی نظریه‌ها وجود ندارد.

در متون عمومی فلسفه علم، قرائت دوم از تز سنجش ناپذیری شایع‌تر است. مطابق با این قرائت، واژه جرم در نظام مکانیک نیوتنی کاملاً متفاوت با واژه جرم در مکانیک نسبیتی است. جرم در مکانیک نیوتنی همواره ثابت بوده و با تغییر سرعت تغییری نمی‌کند، در حالی که در مکانیک نسبیتی با افزایش سرعت جسم، جرم آن، ولو به نحوی بسیار نامحسوس، تغییر می‌کند. بنابراین واژه جرم در این دو نوع مکانیک سنجش ناپذیر است.

مقاله

نویسنده هادي صمدي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

محبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به امتش

یکی از خاصیت های صلوات، همان کار توبه و استغفار است. صلوات کار سبحان الله والحمدلله و لااله الا لله والله اکبر را هم می کند. گناهان را از بین می بردو قوی تر است از آبی که بر آتش می ریزند.
Powered by TayaCMS