دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت قریب و علت بعید

No image
علت قریب و علت بعید

كلمات كليدي : علت قريب، علت بعيد، علت با واسطه، علت بي واسطه

نویسنده : مهدي افضلي

علت قریب علتی است که مستقیما در معلول تاثیر می‌نهد، و برای تاثیر نهادن نیازمند واسطه نیست، ولی علت بعید علتی است که به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه در معلول اثر می‌نهد. از باب نمونه وقتی تاثیر نفس انسان در حرکت دست او را ملاحظه کنیم این اثر واسطه‌ای لازم ندارد و نفس نسبت به آن فاعل قریب است. ولی وقتی همین تاثیر نفس را نسبت به حرکت دادن کلید ملاحظه کنیم به دلیل آن‌که میان نفس و حرکت کلید واسطه‌ای به نام دست وجود دارد، نفس را علت بعید می‌نامند.

میان علت اصلی و اثر، گاهی همانند مثال نفس و حرکت کلید واسطه کم است، ولی گاه وسائط بسیار می‌شود، هرچه واسطه‌ها بیشتر باشد علت دورتر خواهد بود. اگر پدیده‌ها را نسبت به خداوند متعال در نظر بگیریم، موجودی که صادر اول است بدون واسطه صادر شده و خداوند علت قریب آن است، ولی پس از صادر اول همگی معلول با واسطه‌ برای خداوند متعال می‌باشند. وقتی یک پدیده مادی ملاحظه شود، وسایط فیض حق تعالی زیاد شده و خداوند نسبت به آن‌ علت بعید شمرده می‌شود.

در مورد علت غایی نیز این تقسیم راه دارد. غایت بعید چیزی است که از یک کار قصد می‌شود اما این‌کار خود فی‌حد ذاته بدان منتهی نمی‌شود، برخلاف غایت قریب که فعل خود بدان منتهی می‌شود. از باب نمونه غایت دارو خوردن تندرستی است، اما تندرستی غایت نزدیک است، ولی دست‌یابی به کمال و سعادت نسبت به دارو خوردن غایت بعید به شمار می‌آید.

در مورد علت مادی نیز قرب و بعد معنا دارد. دانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مستعد است و ماده به حساب می‌آید، لیکن ماده‌ای بعید است، اما جوانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مادة قریب به شمار می‌آید.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

محبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به امتش

یکی از خاصیت های صلوات، همان کار توبه و استغفار است. صلوات کار سبحان الله والحمدلله و لااله الا لله والله اکبر را هم می کند. گناهان را از بین می بردو قوی تر است از آبی که بر آتش می ریزند.
Powered by TayaCMS