دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هشدار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی

No image
هشدار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، نسبت به رواج برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی به شدت هشدار داد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در دهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفاء با بیان این‌که با وقوع انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در تمام شئون کشور رخ داد، گفت: رعایت زمان و مکان در اجتهاد امری مسلم است اما متاسفانه به خوبی تبیین نشده است.
آیت‌الله جوادی آملی افزود: خدا امام (ره) را با انبیاء محشور کند که فرمود «رعایت زمان و مکان در اجتهاد دخیل است » منظور امام این بود که بدانیم در فضای جمهوری اسلامی و ولایت فقیه به سر می‌بریم، نه عصر شیخ طوسی.
امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه اگر کسی قائل به ولایت فقیه باشد دیگر نباید نماز جمعه را چهار رکعتی بخواند، اظهار داشت: درست است که برخی کارها مخصوص به امام معصوم است، اما ولی فقیه هم در بسیاری موارد جانشین او است و می تواند احکام را به نیابت از او اجرا کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر امتی در عصر امام صادق(ع) هزاران کشته بدهد و بگوید که اسلام را می خواهد، آیا باز هم می‌توان گفت که برخی احکام مربوط به زمان غیبت است؟ عصر نائب امام و و لی فقیه هم همینگونه است و نمی توان چنین حرفی در این مورد گفت.
مفسر برجسته قرآن کریم افزود: اکنون دیگر نمی توان گفت، حدود در زمان غیبت اجرا نمی شود، اگر در عصر جمهوری اسلامی هستیم باید در بهره برداری از فقه به زمان و مکان توجه کنیم.
وی یادآور شد: اگر یک ملت با جهاد و ایثار بخواهد اسلام را اجرا کند، آیا می توان گفت برخی احکام مربوط به عصر غیبت است و برخی را فقط در زمان امام معصوم می‌توان اجرا کرد؟ خیر اینگونه نیست، درست است که برخی مسائل فقط و فقط مربوط به امام معصوم است، اما بسیاری از مسائل هم در زمان جانشین او قابل اجرا است.
جوادی آملی تصریح کرد: اینکه امام گفتند زمان و مکان در اجتهاد دخیل است یعنی اینگونه نباشیم که در زمان حال فکر کنیم و بر اساس گذشته عمل نمائیم.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه در دو دهه اخیر برداشت های شخصی و غیر اصولی از فقه زیاد شده است، تاکید کردند: باید با روش علمی جلوی اختلافات فتوا را گرفت و به جز این راه دیگری نداریم.
وی از اختلاف فتوا به عنوان خطر برای حوزه یاد کرده و گفت: در زمان شیخ طوسی اختلاف میان فتاوای علمای شیعه از مذاهب مالکی، شافعی و حنفی بیشتر بود و اکنون نیز اگر نهادی برای ساماندهی این مسائل نداشته باشیم به سرنوشت عصر شیخ طوسی گرفتار می‌شویم.
جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به بایسته هاو ظرفیتهای تحول در حوزه اشاره کرد و یادآور شد: تحول دو بخش دارد یکی محتوا، دیگری روش که حوزه باید در هر دو بخش از نظر علمی شکوفا شود.
وی با اشاره به بعد محتوا در تحول حوزه خاطر نشان کرد: حوزه باید به تمام معارف اسلامی بصورت یکسان توجه داشته باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید آیه محکمه یعنی عقاید و سنت عادله ،یعنی اخلاق و فریضه قائمه، یعنی فقه، بصورت مساوی ترویج شود، اگر فقه و اصول جای همه اینها را بگیرد نتیجه اش همان می‌شود که امروز دچار آن شده‌ایم.
امام جمعه قم افزود: اگر حوزه آیه محکه را به فقه و اصول تاویل کند، دیگر نخواهد توانست علامه طباطبایی و علامه امینی تربیت کند.
آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه همه برای فراگیری فقه و اصول خلق نشده‌اند، اظهار داشت: باید با شناسایی استعداد های طلاب، مسیر مناسب را به آنها نشان داد تا حوزه شکوفا شود و رسالت شورای عالی نیز همین است.
وی در ادامه به بعد روش در تحول حوزه اشاره کرد و گفت: باید در منطق و اصول در حد اعلا مجتهد داشته باشیم، زیرا اصول، روش فهم فقه است و منطق نیز کیفیت ساماندهی اصول را مشخص می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید در بخش های اصلی اصول که مربوط به حجت است فرهیختگان فاضل داشته باشیم.
امام جمعه موقت قم در بخش دیگری سخنان خود به تبیین ادله اربعه پرداخت و گفت: در حقیقت ادله شرعیه شیعه کتاب، سنت و عقل است و اجماع خود بخشی از سنت است و نباید در برابر سنت قرار گیرد، حتی اگر همه مردم هم جمع شوند و ادعایی بکنند نمی توان آنرا حجت دانست.
این استاد حوزه علمیه به جایگاه اصول در کاهش اختلافات فتوایی اشاره کرد و گفت: حوزه اکنون نیازمند یک اصول قوی است تا جلوی برداشت‌های مختلف گرفته شود و اگر این کار را نکنیم به مشکلات عصر شیخ طوسی دچار خواهیم شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

مقام و منزلت پیامبر صلی الله

از چیزهایی که ما را به دوستی خدا و مقام محبت خدا می رساند مداومت بر ذکر صلوات شریف است. در میان مستحبات یکی از بهترین اعمال مستحب این ذکر شریف، خصوصاً در مدینه در محضر پیامبر خدا و اهل بیت هست.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
Powered by TayaCMS