دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پایان دیکتاتورسالاری و رشد اسلام گرایی

No image
پایان دیکتاتورسالاری و رشد اسلام گرایی

پايان ديكتاتورسالاري و رشد اسلام گرايي

سید محمدمهدی توسلی

از بعد از رنسانس (تولد دوباره اروپا)، باتوجه به اینکه دانشمندان بسیاری به تئوری پردازی برای ساختار حکومت پرداختند؛ می‌توان این مفهوم را استنباط نمود که همه دانشمندان به ضرورت تشکیل حکومت اتفاق نظر دارند و فقط زمانی که به ماهیت حکومت می‌رسیم، شاهد افتراق نظر دانشمندان خواهیم بود.
تئوری‌های ارائه شده در رابطه با ماهیت حکومت را می‌توان به دو دسته مهم تقسیم کرد:

1- دسته اول کسانی هستند که به تعریف جایگاه مردم در حکومت می‌پردازند که در این دسته تئوری پردازان یا مردم را در سرنوشت سیاسی خود موثر می‌دانند یا هیچ جایگاهی را برای مردم در حکومت قائل نیستند.

در این دسته، گروهی از نظریه پردازان هیچ جایگاهی برای مردم در حکومت قائل نیستند؛ که می‌توان از اشخاصی همچون «سولا» و «جولیوس سزار» در روم باستان و یا «پریکلس» در آتن قرن پنجم نام برد که برای خود اختیارات زیادی به عنوان «دیکتاتور» قائل شدند و با در نظر نگرفتن هیچ جایگاهی برای مردم در حکومت، به حکومت هایی با نام «دیکتاتوری» شهرت یافتند.

و یا اینکه می‌توان از حکومت‌های توتالیتر نام برد. در این نوع حکومت‌ها با افزایش اختیارات حاکم دولت و با این دیدگاه که مردم همواره مصلحت واقعی خود را تشخیص نمی‌دهند؛ هیچ جایگاهی برای مردم در نظر نمی‌گیرند.

نمونه‌های اصلی این تفکر حکومت داری را می‌توان در دوران سلطه نازیسم در آلمان یا فاشیسم در ایتالیا یافت.

این نوع حکومت داری از زمان ظهور آن تا به امروز لحظه به لحظه به سقوط نزدیک تر می‌شود تا اینکه در عصر حاضر با خیزش مردم خاورمیانه شاهد افول این نوع تفکرات و تئوری‌ها در عرصه گفتمان سیاسی جهان هستیم.

در تقابل با نگرش حکومت‌های دیکتاتوری و توتالیتریسم «اسپینوزا» در سالهای 1632-1677 به تئوری پردازی پرداخت و بهترین حکومت را حکومتی معرفی کرد که براساس رای اکثریت مردم استوار باشد و درآن هر کس بتواند آزادانه بیندیشد و سخن بگوید.

تا اینکه بعد ازگذشت بیش از دو قرن، این نظریه مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرارگرفت تا آنجا که «الکسی دوتوکویل» درکتاب دموکراسی در آمریکا درسال 1835- 1840 می‌نویسد: جهان مدرن، جهان دموکراتیک است و دیگر امکان تاسیس اقتدار مشروع بر مبنای غیر از دموکراسی از میان رفته است.

و همچنین درکشورهای غربی یا غرب گرا درسالهای اخیر شاهد آنیم که رشد این تفکر و تئوری بیش از پیش خواهد بود.

موید این کلام نیز می‌توان به رفراندوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره نمود که حزب دموکراتیک برنده این رقابت است.

البته با توجه به گذشت قرن‌های متمادی چالش اصلی نظامات مبتنی بر دموکراسی که همان اشکال دور می‌باشد فاقد راهکار مانده است و دانشمندان این نظریه با پذیرش این چالش بزرگ به ناقص بودن آن اتفاق نظر دارند.

اشکال دور به این دلیل بر نظامات دموکراسی وارد است که در این گونه نظامات پس از آنکه دولت یا مجلسی با یک سری قوانین برسر کار می‌آیند، همین دولت و مجلس تشکیل شده تصویب می‌کنند که این انتخابات برگزار شده با همین قوانین و مقررات معتبر است، و بدین صورت اولین انتخابات وجهه و پشتوانه قانونی و معتبر پیدا می‌کند.

2-دسته دوم کسانی هستند که به تعریف جایگاه دین می‌پردازند:

دراین دسته معادلات سیاسی غرب با بروز مکتبی به نام سکولاریزم مواجه شد که این مکتب با تفکر اومانیسم، خدا محوری را درعرصه اجتماع و سیاست کنار گذاشت. پایه این تفکرات را می‌توان دراندیشه‌های مارتین لوتر با ترویج افکار پروتستانیسم یافت. اما در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 جامعه جهانی شاهد بروز تئوری جدیدی در تقابل کامل با نظریه سکولاریزم قرارگرفت. نظریه ای که با نداشتن چالش بزرگ نظامات دموکراسی غرب و تقابل با سکولاریزم از زیر غبار تهاجمات اسلام هراسان غرب بیرون آمد. برخلاف نظریه سکولاریزم این نظریه دین را در تمام شئون اجتماعی و فردی وارد می‌داند.

نظریه ولایت مطلقه فقیه ابتدا با استقبال روحانیون، دانشگاهیان و آحاد مردم ایران قرارگرفت تا جایی که پس از پیروزی مردم ایران با رهبری خمینی کبیر(ره) و اتکای به قدرت لایزال الهی در مقابل استعمارگران و ابر قدرت‌های جهان، کانون توجه همه آزادی خواهان قرارگرفت.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت‌های پی درپی این نوع حکومت، که با توجه به اندیشه توحیدی دین را درعرصه اجتماع و سیاست وارد می‌کند و هم قائل به حضور اکثریت مردم می‌باشد، الگوی کشورهای خاورمیانه قرارگرفت تا امروز شاهد خیزش عظیم مردم در مقابل حکومت‌های دیکتاتوری منطقه باشیم.

این خیزش عظیم نشان دهنده پایان دیکتاتور سالاری و رشد اسلام گرایی درگفتمان معادلات سیاسی جهان است که سبب قطع کامل دست استعمارگرانی همچون آمریکا می‌باشد که با تجویز حکومت‌های دیکتاتوری برای ملت ها به دنبال مقاصد شوم و نامشروع خود می‌باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

پیامبر، نور هدایت عوالم

نبی اکرم (ص)، اشرف و سرآمد همه مخلوقات الهی است. از عالم ملائکه تا عالم انس و جن و سایر عوالم، همه تحت پوشش این وجود مقدس هستند. هر فیضی که به هر مخلوقی در عالم می رسد، به تبع ایشان است.
No image

سیره پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم

در روایت است تا صلوات است برای شما بهره است. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: جفا کارترین مردم به من کسانی هستند که اسم من را بشنوند و صلوات نفرستند.
Powered by TayaCMS