دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بوی خوش دهان روزه‌دار

ای موسی! بوی دهان روزه دار پیش من از مشک خوشبوتر است. (برگرفته از حکمت عبادات: آیت الله جوادی آملی)
بوی خوش دهان روزه‌دار
بوی خوش دهان روزه‌دار

بوی خوش دهان روزه‌دار

از امام صادق (سلام‌الله علیه) نقل شده است که فرمود: "أوحی الله تبارک وتعالی إلی موسی علیه‌السلام: ما یمنعک من مناجاتى؟ قال: یا ربّ أُجلّک عن المناجات لِخَلوُف فم الصائم فأوحی الله عزّ وجلّ إلیه یا موسی لَخَلوُفُ فم الصائم أطْیب عندى من ریح المسک"[1]خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد، که چرا با من مناجات نمی‌کنی؟ عرض کرد: خدایا روزه‌دارم و در حال روزه، دهان خیلی معطر نیست. خداوند فرمود: ای موسی! بوی دهان روزه‌دار پیش من از مشک خوشبوتر است.

انسان مگر نمی‌خواهد در آن عالم مُطیّب و معطّر باشد، آنجا که دیگر سخن از آهو و نافه آهو نیست که عطری داشته باشد. آنجا روزه است که انسان را معطّر می‌کند. باطن روزه به صورت عطر ظهور می‌کند، آن هـم در سطح بــدن و امـا مـافوق آن را خـدای سبحان می‌دانـد کــه چیست.

از امام صادق (سلام‌الله علیه) نقل شده که، اگر کسی در روز گرمی روزه بگیرد و تشنه شود، خدای سبحان هزار فرشته را موکّل می‌کند تا چهره‌ی‌ او را مسح کنندوتاهنگام‌افطاربه‌او بشارت‌دهند و هنگام افطار خداوند(عزّوجل) می‌فرماید: "ما أطیب ریحُک وروْحک! یا ملائکتى أشهِدوا أنّى غفرت له"[2]عجب معطری و چه بوی خوبی داری! فرشتگان من شاهد باشید که من او را آمرزیدم.

باطن روزه انسان را به آنجا می‌رساند که مخاطب خدا قرار می‌گیرد، اگر تا کنون می‌گفت "یا الله" از آن به بعد، خداوند می‌فرماید: "یا عبدى". اگر خداوند سبحان چیزی را به عظمت بستاید، دیگر نمی‌شود آن را به نافه‌ی‌ آهو تشبیه کرد. "فإنّ المسْک بعضُ دم الغزال" مشک، که بعضی از خون غـزال است، با عطری که خدای سبحان از آن تعریف می‌کند قـابل قیاس نیست.

از سوی دیگر در چند جای قرآن کریم آمده است که فرشتگان، هنگام مرگ به صورت و پشت عدّه‌ای می‌زنند!: "یَضربون وُجوههم وأدبارهم"[3]

مرحوم شیخ محمدعلی شاه آبادی، استاد امام خمینی (رضوان‌الله تعالی ‌علیهما) در علوم عرفانی کتابهای نافعی دارند؛ یکی از آن کتابها، "شذرات المعارف" است. در این کتاب می‌فرمایند: گروهی که هنگام مرگ، مضروب فرشتگان واقع می‌شوند کسانی هستند که در دنیا کاری را فراهم و تحصیل نکردند. ملائکه‌ای که موکّل دنیا هستند محکم به پشت او می‌زنند، که وقتت در دنیا تمام شده، از این جا بیرون برو. فرشتگانی که موکّل آن عالم‌اند، می‌بینند این شخص با دست خالی و روی سیاه می‌آید، به صورت او می‌زنند که عمری در دنیا بودی چرا با دست خالی آمدی[4].

    منبع: کتاب حکمت عبادات ،تألیف آیت الله جوادی آملی
    پی نوشت:
  • [1] . روضة المتقین، ج 3، ص 229.
  • [2] . همان
  • .[3] سوره‌ی‌ انفال، آیه‌ی‌ 50.
  • .[4] شذرات المعارف، ص 64.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موانع همراهی امام حسین علیه السلام

در این بخش "موانع همراهی امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا

در این بخش موضوع "غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا " بیان شده است.
No image

دلایل وقوع حادثه کربلا

در این بخش به "دلایل وقوع حادثه کربلا" پرداخته شده است.
No image

حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا

در این بخش موضوع "حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا" بیان شده است.
No image

تاریکی جامعه، عامل گمراهی در عاشورا

در این بخش به موضوع "تاریکی جامعه، عامل گمراهی در عاشورا" اشاره شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

آثار محبت به امام حسین علیه السلام

در این بخش موضوع "آثار محبت به امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

دلایل وقوع حادثه کربلا

در این بخش به "دلایل وقوع حادثه کربلا" پرداخته شده است.
No image

غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا

در این بخش موضوع "غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا " بیان شده است.
No image

حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا

در این بخش موضوع "حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا" بیان شده است.
No image

هدایت، مهم ترین درس عاشورا

در این بخش به موضوع "هدایت، مهم ترین درس عاشورا" پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS