پرسش:
آیا رابطه با جنس مخالف از اقوام نزدیک جایز است؟پاسخ:
پاسخ:
الف ـ در اینجا لازم است نخست اطرافیان خود را به دو دسته محارم و غیرمحارم تقسیم کنیم؛ سپس مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.
محارم که خود بر سه دسته است:
الف. محارم نسبی:
 هفت دسته از بانوان و دوشیزگان بر هفت دسته از مردان و پسران محرم اند؛ 
یعنی ازدواج آن ها با یکدیگر حرام است.
 ردیف	برای مردها و پسران	برای بانوان و دختران
1	مادر (و مادر بزرگ)	پدر (و پدر بزرگ)
2	دختر (و نوه های دختری)	پسر (و نوه های پسری)
3	خواهر	برادر
4	دختر خواهر و نوادگان او	پسرخواهر و نوادگان او
5	دختر برادر و نوادگان او	پسربرادر و نوادگان او
6	عمه (شامل عمه پدر و مادر)	عمو (شامل عموی پدر و مادر)
7	خاله (شامل خاله پدر و مادر)	دایی (شامل دایی پدر و مادر)
محارم نسبی بر دو گونه اند:
1. شرعی که از راه حلال و ازدواج شرعی متولد شده باشند.
2. غیرشرعی که از راه نامشروع و یا زنا متولد شده باشند.
هر دو دسته محرم اند و ازدواج با آنان حرام است.
ما در بخش توضیح پاسخ از همه این افراد با عنوان محارم یاد می کنیم.
ب. محارم رضاعی:
کسانی که از راه شیرخوارگی با آن ها بستگی پیدا می شود، با شرایطی خاص،  محارم رضاعی محسوب می شوند و ازدواج با آن ها حرام است.
هرگاه کودکی با شرایطی خاص شیر زنی را بنوشد، آن زن و شوهرش، مادر و پدر رضاعی آن کودک به شمار می روند.
ج. محارم سببی:
پیوند و علاقه زناشویی موجب محرم شدن هر یک از زن و شوهر نسبت به خویشاوندانی است که در این جدول می آید.
ردیف	برای مردها 	برای زن ها
1	مادر و مادر بزرگ زن	پدر و پدر بزرگ شوهر
2	دختر زن و نوه های زن 	پسر شوهر
3	زن پدر (نامادری)	شوهر مادر (ناپدری)
4	زن پسر (عروس)	شوهر دختر (داماد)
ازدواج با این افراد حرام است. افزون بر آن، ازدواج مرد با خواهر زن تا وقتی که همسر او است و همچنین ازدواج با شوهر خواهر تا وقتی که همسر خواهر او است، حرام می باشد.
ب ـ ارتباط یا رابطه به مجموع رفتارهای متقابل و کنش ها و واکنش های دو جانبه  اطلاق می شود. این رفتارها شامل رفتارهای اقتصادی، علمی، زناشویی و سیاسی می شود. ارتباط با جنس مخالف از یکی از حالات پیش گفته خارج نیست. دو جنس مخالف یا رفتار اقتصادی دارند، یا علمی، یا زناشویی و یا سیاسی. صرف نظر از رفتار زناشویی که در قالب خاص خود و بر اساس پیوند ازدواج بین زن و شوهر محقق می شود، سایر رفتارها مورد توجه است؛ زیرا این نوشتار درصدد بیان رفتار زناشویی نیست.
ارتباط های اقتصادی، علمی، سیاسی و هر نوع ارتباط قابل تصوّر دیگر به جز ارتباط زناشویی در یکی از اشکال ارتباط گفتاری، شنیداری و فیزیکی محقق می شود. برای مثال، در بحث اقتصادی، زن و مرد برای انجام یک معامله ابتدا همدیگر را ملاقات کرده، گفت و شنود می کنند و پس از عقد قرارداد، بر اساس عرف با یکدیگر دست می دهند و معامله را به انجام می رسانند.
تمامی این موارد اگر بر اساس آنچه در ادامه می آید، صورت پذیرد، مانعی ندارد و در این مسئله فرقی بین اقوام و دیگران نیست.