پرسش:
آیا رابطه با جنس مخالف از اقوام نزدیک جایز است؟پاسخ:
پاسخ:
الف ـ در اینجا لازم است نخست اطرافیان خود را به دو دسته محارم و غیرمحارم تقسیم کنیم؛ سپس مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.
محارم که خود بر سه دسته است:
الف. محارم نسبی:
هفت دسته از بانوان و دوشیزگان بر هفت دسته از مردان و پسران محرم اند؛
یعنی ازدواج آن ها با یکدیگر حرام است.
ردیف برای مردها و پسران برای بانوان و دختران
1 مادر (و مادر بزرگ) پدر (و پدر بزرگ)
2 دختر (و نوه های دختری) پسر (و نوه های پسری)
3 خواهر برادر
4 دختر خواهر و نوادگان او پسرخواهر و نوادگان او
5 دختر برادر و نوادگان او پسربرادر و نوادگان او
6 عمه (شامل عمه پدر و مادر) عمو (شامل عموی پدر و مادر)
7 خاله (شامل خاله پدر و مادر) دایی (شامل دایی پدر و مادر)
محارم نسبی بر دو گونه اند:
1. شرعی که از راه حلال و ازدواج شرعی متولد شده باشند.
2. غیرشرعی که از راه نامشروع و یا زنا متولد شده باشند.
هر دو دسته محرم اند و ازدواج با آنان حرام است.
ما در بخش توضیح پاسخ از همه این افراد با عنوان محارم یاد می کنیم.
ب. محارم رضاعی:
کسانی که از راه شیرخوارگی با آن ها بستگی پیدا می شود، با شرایطی خاص، محارم رضاعی محسوب می شوند و ازدواج با آن ها حرام است.
هرگاه کودکی با شرایطی خاص شیر زنی را بنوشد، آن زن و شوهرش، مادر و پدر رضاعی آن کودک به شمار می روند.
ج. محارم سببی:
پیوند و علاقه زناشویی موجب محرم شدن هر یک از زن و شوهر نسبت به خویشاوندانی است که در این جدول می آید.
ردیف برای مردها برای زن ها
1 مادر و مادر بزرگ زن پدر و پدر بزرگ شوهر
2 دختر زن و نوه های زن پسر شوهر
3 زن پدر (نامادری) شوهر مادر (ناپدری)
4 زن پسر (عروس) شوهر دختر (داماد)
ازدواج با این افراد حرام است. افزون بر آن، ازدواج مرد با خواهر زن تا وقتی که همسر او است و همچنین ازدواج با شوهر خواهر تا وقتی که همسر خواهر او است، حرام می باشد.
ب ـ ارتباط یا رابطه به مجموع رفتارهای متقابل و کنش ها و واکنش های دو جانبه اطلاق می شود. این رفتارها شامل رفتارهای اقتصادی، علمی، زناشویی و سیاسی می شود. ارتباط با جنس مخالف از یکی از حالات پیش گفته خارج نیست. دو جنس مخالف یا رفتار اقتصادی دارند، یا علمی، یا زناشویی و یا سیاسی. صرف نظر از رفتار زناشویی که در قالب خاص خود و بر اساس پیوند ازدواج بین زن و شوهر محقق می شود، سایر رفتارها مورد توجه است؛ زیرا این نوشتار درصدد بیان رفتار زناشویی نیست.
ارتباط های اقتصادی، علمی، سیاسی و هر نوع ارتباط قابل تصوّر دیگر به جز ارتباط زناشویی در یکی از اشکال ارتباط گفتاری، شنیداری و فیزیکی محقق می شود. برای مثال، در بحث اقتصادی، زن و مرد برای انجام یک معامله ابتدا همدیگر را ملاقات کرده، گفت و شنود می کنند و پس از عقد قرارداد، بر اساس عرف با یکدیگر دست می دهند و معامله را به انجام می رسانند.
تمامی این موارد اگر بر اساس آنچه در ادامه می آید، صورت پذیرد، مانعی ندارد و در این مسئله فرقی بین اقوام و دیگران نیست.