مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
در هنگام تلاوت قرآن چه آدابى را رعایت کنیم که بیشترین بهره را ببریم؟
24 آبان 1393, 14:10
در هنگام تلاوت قرآن چه آدابى را رعایت کنیم که بیشترین بهره را ببریم؟
پرسش:
در هنگام تلاوت قرآن چه آدابى را رعایت کنیم که بیشترین بهره را ببریم؟
پاسخ:
پرسش: در هنگام تلاوت قرآن چه آدابى را رعایت کنیم که بیشترین بهره را ببریم؟ پاسخ: براى تلاوت قرآن در مراتب مختلف مراقبه، آداب خاصّى هست که به بعضى از آنها با استفاده از آیات و روایات اشاره مى شود: 1. در حال طهارت و با وضو به تلاوت قرآن بپردازد. 2. در حالى که مسواک کرده است قرآن را تلاوت کند. 3. با صوت زیبا تلاوت کند. 4. با جَهر متوسّط بخواند، نه با صداى آهسته باشد و نه با صداى بسیار بلند. 5. در حال تلاوت، با اَدَب و با طمأنینه و رو به قبله باشد، چه نشسته و چه ایستاده و اگر نشسته مى خواند، تکیه نکند. 6. از روى «مصحف» تلاوت کند، که نگاه در «مصحف» و تلاوت از روى آن حساب خاصّى دارد، و در روایات روى این موضوع تأکید به عمل آمده است. در روایتى از رسول اکرم (ص) نقل گردیده که فرمود: «لیس شىء أشدّ على الشّیطان من الفرائة فى المصحف نظراً» ; «چیزى براى شیطان سخت تر و کوبنده تر از تلاوت قرآن نیست، آن هم از روى مصحف و با نگاه کردن در آن». 7. قبل از شروع به تلاوت قرآن; یعنى از شر شیطان پناه جوید و سپس «بسم الله الرّحمن الرّحیم» بگوید و بعد به تلاوت بپردازد، تا با عنایت خداى متعال از دخالت هاى شیطانى محفوظ بماند. قرآن مى فرماید: «فَاِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ اِنُّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»; «وقتى قرآن تلاوت مى کنى، پناه ببر به خداى متعال از شیطان مطرود. البته شیطان را بر آنانى که ایمان آورده و به پروردگارشان توکل مى کنند، تسلّط و سیطره اى نیست». قبل از شروع مى گوید: «أستعیذ بالله السّمیع العلیم من الشّیطان الرّجیم» یا مى گوید: «أعوذ بالله السّمیع العلیم من الشّیطان الرّجیم» و بعد مى گوید: «بسم الله الرّحمن الرّحیم» و سپس تلاوت را شروع مى کند. 8. ترتیل را مراعات کند. آن چنان تند نخواند که حروف و کلمات و وقف ها و فاصله ها به خوبى ادا نشود و نیز فاصله زیاد و غیر صحیح در میان حروف و کلمات ندهد; به نحوى که حروف و کلمات جدا از هم و غیر مرتبط باشد. در مجموع، باید حروف و کلمات را خوب، روشن و در عین حال، متّصل و مرتبط به هم ادا کند و وقف هاى آیات را هم مراعات نماید و طورى بخواند که قلوب را به حرکت آورد و دل ها را تکان دهد. قرآن، خطاب به رسول اکرم (ص) مى فرماید: «ورتّل القرآن ترتیلا»; «و قرآن را با ترتیل مناسب آن بخوان». حضرت موسى بن جعفر از پدران بزرگوار خود (علیهم السلام) نقل مى کند: از رسول اکرم (ص) در خصوص آیه «ورتل القرآن ترتیلا» سؤال شد آن حضرت در توضیح و تفسیر آیه فرمود: «بیّنه تبیاناً و لا تنثره نثر الرّمل، و لا تهذّه هذاالشعر، قفو عنه عجائبه، و حرّکوا به القلوب، و لا یکون همّ أحدکم آخر السّورة» ; «قرآن را روشن و واضح تلاوت کن و حروف و کلمات آن را جدا از هم و پراکنده مساز، مانند پراکنده ساختن دانه هاى ریگ از یکدیگر، و آن را سریع و تند تلاوت نکن، همانند تند خواندن شعر، وقتى به عجایب قرآن مى رسید، توقف کنید و به تدبّر و تأمّل بپردازید و با تلاوت آن دل ها را به حرکت آورید و با شتاب و بى تأمّل نخوانید; به نحوى که بخواهید زود به آخر سوره برسید». 9. به هنگام تلاوت قرآن به چیز دیگرى فکر نکند و متوجه آیات قرآن باشد. 10. تدّبر در آیات قرآن بکند که در این صورت، از انوار و هدایت ها، حقایق و معارف، و دقایق و اسرار قرآن کریم به اندازه خود بهره مند خواهد شد. تلاوتى که در آن تدبّر نباشد آن چنان که باید فایده اى نخواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که اگر کسى از اهل تدبّر نباشد. یعنى، معانى آیات را حتّى در حدّ ترجمه نداند از تلاوت قرآن نتیجه اى نخواهد برد. چنین کسى هم با مراعات آن قسمت از آداب تلاوت که در امکانش هست، بهره خود را خواهد برد. 11. حقّ آیات را مراعات کند; به این معنا که به هنگام تلاوت قرآن، وقتى از رحمت و جنّت یاد مى شود، خود را از رحمت محروم نبیند واز جنّت قُرب خود را دور نسازد. و وقتى به آیات عذاب و آتش، و آیات سخط و غضب مى رسد، بترسد و به خداى متعال پناه ببرد که از اهل عذاب و آتش نباشد و مشمول سخط و غضب نگردد و از جناب او بخواهد که وى را از نجات یافتگان قرار دهد و وقتى به آیات تکبیر، تعظیم، تسبیح و تمحید مى رسد. به تکبیر، تعظیم، تسبیح و تمحید حقّ بپردازد. هنگامى که به آیات استغفار و طلب عفو و بخشش مى رسد، استغفار کند و طلب عفو مغفرت نماید و آنجایى که به ذکر صالحان مى رسد، از خدا بخواهد او را نیز از آنان و در جمع آنان قرار دهد و آنگاه که به ذکر اهل ضلال و طغیان و ذکر اهل غفلت و استدراج مى رسد، از خدا بخواهد که او را از ورود به جمع آنان حفظ کند. و... در هر موردى به تناسب آن پیش بیاید. امام صادق (ع) فرمود «اذا مررت بآیة فیها ذکر الجنّة فاسأل الله الجنّة، و اذا مررت بآیة فیها ذکر النّار فتعوّذ بالله من النّار» ; «به هنگام تلاوت قرآن وقتى به آیه اى رسیدى که در آن ذکر بهشت به میان آمده است، از خدا بهشت را بخواه، و وقتى به آیه اى رسیدى که در آن ذکر آتش به میان آمده است، به خدا پناه ببر از آتش». در پایان تذکر این نکته به سالکان و قاریان بایسته است که هر چه مى توانند در تلاوت قرآن و مراعات آداب آن کاملا جدّیّت داشته باشند و این امر را مهم بشمارند و بدانند که هر چه در تلاوت قرآن بکوشند و با آن وحدت یابند; به همان اندازه به «حقیقت نورى قرآن» نزدیک شده و در نتیجه «حقیقت نورى خود» را خواهند یافت; زیرا «حقیقت نورى انسان» از «حقیقت نورى قرآن» است و مرتبه اى از مراتب آن و این سرّى است که براى اهل آن معلوم است و از نا اهل هم محجوب. «حقیقت قرآن» تجلّیات حقّ است که در وراى این الفاظ و مفاهیم ظاهرى مى باشد و در کتاب مکنون و نزد حضرت محبوب است: «وَ اِنَّهُ فِى أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِىٌّ حَکِیمٌ» و در عین حال، با همین الفاظ و مفاهیم ظاهر و متجلى در آنها است. «حقیقت نورى انسان» اگر به حقیقت خود برسد نیز از جلوات و مراتب نازله «حقیقت قرآن» مى باشد، نه چیز دیگر. (دقت شود) آن که از «حقیقت قرآن» دور مانده، از «حقیقت خود» دور گشته است و از حضرت محبوب هم محجوب. احکام و آداب قرائت قرآن 1. حضور و گفتگو در کنار انسان هاى والا، آداب خاصى دارد که توجه به یکایک آنان، زمینه پذیرش و مسیر ارتباط را بیشتر و هموارتر مى سازد. هر چه میزان عظمت افراد چشم گیرتر باشد، شرایط دیدار کنندگان و گفتگو کنندگان نیز والاتر خواهد بود. اگر شخصیت از زمین به اوج آسمان عظمت یابد، شرایط ملاقات کنندگان چگونه باید باشد؟ «قرآن» کلام ایزد و پیغام سرمد است و «قاریان قرآن» انسان هاى خجسته اى هستند که لیاقتى این گونه یافته اند که خدا با آنان به گفت و گو مى پردازد و سخن خود را ابلاغ مى کند!! ایجاد این ارتباط نخست نیازمند بینش و شناختى روشن نسبت به قرآن و پدیدآورنده قرآن است تا فراگیرى احکام و آداب، کارى پر ارزش تلقى شود. همه ما باید بدانیم افزودند بر دانش هاى ضرورى همچون فراگیرى ادبیات عرب و آشنایى با فصاحت و بلاغت، «پآکى نیت، صفاى دل و خلوص والا» در ایجاد ارتباط ما با معانى قرآنى نقش اول را خواهد داشت. از این رو قرآن خود مى گوید: «لا یَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»; پاکان و پاکیزگان تنها به ژرفاى مفاهیم قرآن دست مى یابند. پاک کن دیده سپس دیده بر آن پاک انداز *** شست و شو مى کن و آنگه به خرابات خرام در پى این ویژگى اصلى و مهم، احکام و آدابى نیز وجود دارد که باید بدان ها عمل کنیم. 2. استمرار تلاوت و تجدید انگیزه و شوق در هر بار، سکوت همگام شنیدند آیات، کمال ادب و تواضع هنگام قرائت قرآن، گذاردن آن بر مکان هاى بلند. 3. استفاده از لهجه هاى دلنشین در تلاوت آیات، توجه به ظاهر زیباى قرآن و حفظ تمیزى و نظافت جلد و صفحات آن. 4. در پایان قرائت همراه با بستن قرآن، دعا کنیم و از دعاهایى که از زبان معصومان (علیهم السلام) بیان شده است، استفاده بیشترى نماییم. 5. تنها براى ثواب قرائت، قرآن نخوانیم. 6. از ترجمه هاى روان و شیوا و تفسیرهاى مختصر براى انس با مفاهیم قرآن استفاده کنیم. 7. در گام هاى کمال و تکامل بعدى، از تفسیرهاى ژرف تر قرآن به صورت «تفسیر قرآن با قرآن» و «تفسیر قرآن با سخنان معصومان (علیهم السلام) استفاده مى کنیم و عطش شناخت و معرفت و اشتیاق خود را روز افزون نماییم. که در این هنگام با قرآن زندگى مى کنیم و هر لحظه خود را سرشار از عطر روح انگیز ملکوتى مى نماییم.
در هنگام تلاوت قرآن چه آدابى را رعایت کنیم که بیشترین بهره را ببریم؟
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
دفاع مشروع Legitime defence
15 آذر 1403, 5:22
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
در هنگام تلاوت قرآن چه آدابى را رعایت کنیم که بیشترین بهره را ببریم؟
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
پرسش و پاسخ
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS