مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
پروژه ناتمام مدرنیته
1 مرداد 1386, 0:0
پروژه ناتمام مدرنیته
در نگاه پست مدرن هیچ طرح مثبت و نگاه صحیحی پیرامون اخلاق وجود ندارد. برای مثال ریچارد رورتی در سودای آن بود که حساب چیزهای مورد علاقه خود را از چیزهایی که سست و متزلزل به نظر می آید، جدا کند
اساسی ترین نقدی که بر تمدن امروز وارد است، نقد تنزل منزلت انسان و غروب اخلاق و معنویت در مدرنیته است
مقدمه: یکی از مهمترین بحران هایی که امروزه دامنگیر مدرنیته شده است، مسئله بحران هویت، اخلاق و رفتار انسانی است. به عبارت دیگر از جمله مسائل اصلی مدرنیته مسئله از خود بیگانگی در اخلاق است، هرچند عنوان از خودبیگانگی و بحران هویت مانند هر واژه و اصطلاح علوم انسانی به اشکال مختلف تعریف شده و هر متفکر براساس جهان بینی خاص خود با تکیه بر تصور خاصی که از انسان دارد، این واژه را متناسب با آن تصور و انتظار خاص تعریف و تفسیر کرده است. اگر در غرب و دوران مدرنیته نیهیلیسم و بحران های اخلاقی ای که به وجود می آورد را بپذیریم، باید گفت که اگر بشر براثر این نحوه نگاه و رفتار خود را نابود نکند و بتواند این دوران را پشت سر بگذارد، شاید نظام اخلاقی دیگری پیدا شود که جهانگیر باشد.
یکی از مفاهیم مهمی که مدرنیته با خود به همراه دارد مفهوم بشری Humanite است؛ پیش از آنکه مفهوم انسان و انسانیت به حوزه های فرهنگی، قومی محدود بود یعنی هر قوم و قبیله ای فرهنگ خاص خودر ا مصداق انسانیت می دید و بقیه انسان ها را از این مصداق بیرون می دانست، برای مثال دنیای مسیحی خود را مصداق کامل مفهوم انسانیت و تنها مخاطب خداوند می دید، چرا که مسیحی بود. جهان های فرهنگی دیگر نیز این گونه هستند. امروزه یکی از مشکلات تاریخ جدید غرب این است که معنای اخلاق در آنها گم شده است.
همه فیلسوفان غربی در پی نوشتن اخلاق بودند، دکارت می خواست کتاب اخلاق بنویسد و ننوشت. حتی اسپینوزا اسم کتاب مابعدالطبیعه خود را اخلاق گذاشت و سودای تدوین اخلاق او را رها نمی کرد، چنان که این سودا دکارت را نیز رها نکرده بود. البته کانت که در زمره بزرگترین فیلسوفان دنیای غرب است، کتاب اخلاق نوشت. وی در کتاب “نقد عقل عملی” در واقع ایده آل بشر متجدد و بشر ایده آل تجدد را وصف نموده است. پس از کانت کسانی که کتب اخلاقی نوشتند، نسبتا زیاد بودند اما هیچ یک از آنها چیزی که از حد کتاب کانت فراتر بود، ننوشتند و این از عمق محتوای کتب ایشان آشکار است. البته پیروان سن توماس یا تومیست ها و بعضی از فیلسوفان اخلاق، کانت را نقد کرده اند. بنابراین در غرب یک کتاب اساسی اخلاق وجود دارد که آن هم متضمن وصف بشر ایده آل مدرن است؛ این همان کتاب است که مقدمه طرح “روان مطلق” هگل شد. آنچه می توان به صراحت بیان کرد این است که با دائرمدار شدن آدمی مرجع اخلاق نیز آنچنان که در کانت هم دیده می شود، باید بشر باشد ولی از سوی دیگر مراجع و میزان خیرعین خیر است و بشر را نمی توان عین خیر دانست. در حقیقت مشکل اخلاق غرب در اومانیسم و سوبژکتیویته است؛ یعنی وقتی بشر میزان خوب و بد و درست و نادرست می شود مشکل به وجود می آید.
بنابراین قول، اخلاق در تاریخ غرب، همچنان دستخوش بحران بوده است. شاید در بحران به آینده بشر توجه شده باشد اما هنوز نمی توان گفت که در آینده اخلاق چه خواهد شد؟
امروزه پست مدرن و حتی مدرنیته در وصف بشر متجدد و اخلاق جدید بیشتر نظر منفی دارند. اصولانظر پست مدرن نظر منفی است، زیرا این تفکر نقد تفکر و تاریخ غربی است. قهرا آنها اخلاق غربی را نیز وقتی تفسیر می کنند که آن را به اصولی که در تاریخ غرب وجود دارد بر می گردانند. وقتی کسی مانند میشل فوکو، زندان، حبس و بیمارستان را نشانه قدرت و وسیله ای برای اعمال قدرت می بیند، همه چیز در نظر او به آن باطن یعنی قدرت باز می گردد.
بنابراین در نگاه پست مدرن هیچ طرح مثبت و نگاه صحیحی پیرامون اخلاق وجود ندارد. برای مثال ریچارد رورتی در سودای آن بود که حساب چیزهای مورد علاقه خود را از چیزهایی که سست و متزلزل به نظر می آید، جدا کند؛ وی با توجه به اینکه بنیادهای فلسفی عالم جدید سست شده است دموکراسی را از آن بنیاد جدا می کند. تمام این بحران هویت و از خود بیگانگی که حاصل عدم تبیین صحیح گفتارهای انسانی در جامعه غربی است، حاصل نگاه انسان محوری و حاکمیت لیبرالیسم بر اندیشه های آنهاست.
مدرنیته یا نسبیت گرایی مادی: بنابراین اساسی ترین نقدی که بر تمدن امروز وارد است، نقد تنزل منزلت انسان و غروب اخلاق و معنویت در مدرنیته است که موضوع بحث این نوشتار را در بر می گیرد.
مدرنیته دارای یک دستگاه تولید، یک دستگاه توزیع و یک دستگاه مصرف است.
“نظام مفاهیم” یا نظام تولید در مدرنیته: دستگاه تولید در مدرنیته “نظام مفاهیم” است که آن هم عمدتا براساس روش علوم می چرخد. روش علوم در مدرنیته حسی است و پیشفرض ها و راندمان را نیز حسی لحاظ می کند لذا مدرنیته با قوانین عالم محسوس سروکار دارد. براین اساس مفاهیم آن نیز مفاهیمی کاربردی است که کارآمدی آن مفاهیم هرچند در یک منطقه منسجم قابل تعریف عرضه نمی شود، لکن دارای طبقه بندی منطقی نسبی و دارای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از یکدیگر هستند؛ برای مثال علوم پایه نسبت به علوم انسانی کهس طرح مسائل و حل آنها را به عهده دارد، نقش فروع اعتقادات را ایفا می کند. بنابراین علوم انسانی نسبت به علوم تجربی در جایگاه تبعی قرار می گیردیعنی اگر ما علوم پایه را متناظر با اصل قرار دهیم، علوم انسانی متناظر با علوم تجربی کاربرد فروع در مسائل یعنی در جزئیات دارد؛ یعنی در علوم تجربی انسان دقیقا مادی تعریف شده و می گوییم که انسان موجودی است که به فلان مقدار کالری نیاز دارد که این مقدار کالری اگردر محیط جذب دفع و رشد سلولی مناسب در ارتباط با سایر ناهنجاری ها باشد جذب نشده و به درد کلیه، معده و... مبتلامی شود؛ یعنی شیمی حیاتی، حیات را به عنوان حیات قابل کنترل مادی می شناسد. پیدایش معنویت، هوش و حافظه و تقویت و تضعیف آنها و به طور کلی تعصبات و... را کاملامادی تعریف می کند و در نهایت برای آن نیز قاعده و قاعده مندی طرح کرده و به بخش علوم انسانی ارائه می دهد. مهم تر از همه کارهایی که انجام می دهد این است که برای محاسبه حرکت خود دهه هایی را تعیین می کنند و پس از یک مقطع لازم می بیند که برای امور متعدد داد و ستد، بازار مصرف، بازار تولید و... نظام آموزشی واحدی را که شامل یک طبقه بندی و مرتبه بندی اطلاعات درست می کنند، یعنی می گویند باید نظام مفاهیم ما معلوم باشد تا براساس آن بدانیم که در هر مرحله چه نحو ترکیبی از چه نوع اطلاعاتی لازم است انجام گیرد و چه موقع به آن اطلاعات عمومی و چه موقع اطلاعات کارشناسی و چه موقع اطلاعات تخصصی گفته می شود. حال این نظام مفاهیم که طبقه بندی عمومی آنها انجام پذیرفته، مورد پذیرش جهانی قرار گرفته است، به نحوی که اگر کسی درس بخواند و صاحب مدرک دیپلم یا فوق دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس و یا دکترا شود، در هر جای دنیا مدرک و مرتبه تحصیلی او مورد پذیرش است. از طرف دیگر به وسیله شاخصه های خاص، موسسات آموزشی جهان ارزش گذاری می شود که براساس آن مشخص می شود که شخص در کدام دانشگاه و در کدام کشور درس خوانده و چه علوم و فنونی را دیده، همه این شاخصه ها به صورت رسمی ثبت شده است، به طوری که اکنون بریعموم مراکز علمی جهان قابل تعریف است که فردی از فلان دانشگاه و در فلان سطح از چه مقدار کارآمدی و توانایی برخوردار است؟ همه این موضوعات نظام مفاهیم یا نظام تولید در مدرنیته را در بر می گیرد.
ساختار اجتماعی یا نظام توزیع مدرنیته: نظام توزیع در مدرنیته “ساختارهای اجتماعی” است، بدین معنی که انسانها بر طبق مرتبه ای که اطلاع یافته اند، منصب واگذار شده و توزیع اختیار می شود؛ یعنی به آنها حق تصمیم سازی و تصمیم گیری داده می شود و از این طریق هماهنگی ارتباطات انسانی را به عهده می گیرند. نظام توزیع، سرپرست و عهده دار نظام روابط انسانی در عینیت است؛ یعنی رفتار انسانها در شئون مختلف، اعمال حق و اختیار تحقیر و تجلیل و تشخیص درباره آنها زیر بلیت نظام توزیع یا ساختارهای اجتماعی قرار می گیرد. به عبارت دیگر در نظام توزیع مدرنیته، انسان در انجام رفتارهای شخصی آزاد است، می تواند هرقدر که بخواهد نماز بخواند، روزه بگیرد، قرآن تلاوت کند، اما در انجام یا عدم انجام اعمال اجتماعی آزاد نیست؛ یعنی فرد اگر مصرف کننده برق است باید فیش برق را به نحوی که مقرر کرده اند، بپردازد واگر در کار مدیریت برق مشغول است، روزه باشد یا نباشد، قرآن بخواند یا نخواند، باید با مشتری های اداره برق به همان گونه که مقرر شده سلوک نماید و اگر از مهندسین تولید برق است باید قواعد فنی و تخصصی را در کار خود رعایت کند. بنابراین هرگونه رفتار فرد در گردش ارتباطات و رفتار اجتماعی باید در قالب های تعیین شده قرار بگیرد. پس می توانیم بگوییم که بخش تولید برای بخش های توزیع،انسان های کارآمد تولید می کند و از طریق اختیار و وظیفه اجتماعی توزیع می گردد. حال این سوال مطرح است که اعمال این وظیفه و اختیار چه ثمره واثراتی دارد؟
“نیاز و ارضای جدید” یا نظام مصرف در مدرنیته: این نظام توزیع، تولید، امکان ارضا و تولید محصول را در پی دارد، البته نه فقط محصول بلکه نیاز و ارضا هر دو را تولید می کند. حال نیاز و ارضا اگر به صورت اجتماعی تولید شد، ممکن است در ابتدا تخلف از آن ممکن باشد، ولی به تدریج تخلف از آن مشکل می شود به طوری که کم کم تخلف ناپذیر می گردد؛ یعنی ضرورت و امتناع عینی را لااقل برای گرایش غالب 70درصد ایجاد می کند واحیانا در برخی از موارد مخالفت عملاممکن نیست؛ یعنی اکنون اگر اصرار بورزیم که فاصله منزل تا اداره را از ماشین استفاده نکنیم و یا اینکه بگوییم معلوم نیست که این جاده ها غصب نباشند و از این جاده ها عبور نکنیم، کار هرگز انجام نمی پذیرد و یا وقتی انجام می پذیرد که زمان آن گذشته است. مدل شهرسازی، زندگی و ارتباطات اجتماعی اکنون به گونه ای است که انسان را مجبور می کند از مدرن ترین وسایل برای پیشبرد کار خود استفاده کند. این بدان معنی است که در حرکت مدرنیته زبان اجتماعی عوض می شود و ادبیات جامعه و ارتباطات تغییر می کند، وقتی زبان اجتماعی تغییر کرد، مفهوم مجاری حس و مجاری سنجش نیز تغییر می یابد. آنگاه قلب واخلاق در بستری زندگی کرده و پرورش می یابد که تحریکات، سنجش ها و محاسبات آن کاملامادی است.
پروژه ناتمام مدرنیته
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
پروژه ناتمام مدرنیته
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
اهمیت شعار سلاح هستهای ندادن در اذهان عمومی
در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالشبرانگیز بوده و هست. عدهای میگویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشانداده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
12 اسفند 1402, 3:49
باغ خسروشاهی
کی از شبهاتی که در سالهای اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی میگویند امام در باغهای بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی میکردند و بااینوجود در رسانهها به مردم یکخانه کوچک و ساده بهعنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده میشد
12 اسفند 1402, 3:24
دوگانه نهضت و نظام
برخی دوگانهها را ابتدا درک نمیکنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی میشویم یا طرحی عملی را به پیش میبریم متوجه آن میشویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست میزنیم.
12 اسفند 1402, 3:24
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟
شهید سلیمانی بیشک در زمره شخصیتهایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقهای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
12 اسفند 1402, 3:24
آب و برق مجانی میشود!
12 اسفند 1402, 3:23
پر بازدیدترین ها
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
توصیه های عمده حضرت علی(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر برای حاکمان اسلامی چیست؟
15 دی 1388, 0:0
زندگینامه افلاطون
افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
24 آبان 1396, 16:16
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
فلسفه چیست؟
فلسفه حوزهای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن میپردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
8 آذر 1396, 12:36
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS