دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آرامش وصف ناپذیر معماری اسلامی در ارمنستان

No image
آرامش وصف ناپذیر معماری اسلامی در ارمنستان این مسجد از یک حسینیه تازه تأسیس ، 28 حجره، کتابخانه ای با 7 هزار جلد کتاب، سالن اصلی اقامه نماز و محوطه بیرونی تشکیل شده که به طور کلی 7 هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است. این مسجد در اصل چهار مناره 24 متری داشت که سه مناره آن در سال 1952 زمانی که برگزاری مراسم مذهبی در مسجد کبود ممنوع بود تخریب شد.
ورودی و مناره های این مسجد با کاشیکاری زیبائی تزئین شده است و محوطه خارجی مرکزی آن از فواره و درختارن نارونی برخوردار است که زیبایی خارجی به آن بخشیده است. در مجاورت این مسجد حمام و یک مدرسه اسلامی قرار دارد. در دوره پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این مسجد دربرگیرنده موزه شهر ایروان بود.
ترمیم و بازسازی این مسجد تاریخی با کاشی ها و آخرهای نو و درخشان بین سالهای 1995 و 2006 از سوى بنیاد مستضعفان و جانبازان مرمت و بازسازى شد.
مسجد کبود ایروان که به مسجد جامع ارمنستان نیز شهرت دارد تنها اثر باقیمانده اسلامی فعال در ارمنستان است که پس از فروپاشی حکومت کمونیستی شوروی و اعلام استقلال جمهوری ارمنستان، تولیت آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان واگذار شد.
این مسجد روزهای جمعه نمایشگاهی از عکسهای قدیمی ایروان برگزار می کند که به نوعی روز گشایش درهای مسجدبه روی غیر مسلمانان تلقی می شود. کلاسهای آموزش زبان فارسی و درمانگاه های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی است که در حجره های این مسجد مشغول خدمات رسانی هستند، بخشی از فعالیتهای این مسجد در راستای ارائه خدمات به مردم شهر ایروان به ویژه مسلمانان محسوب می شود.
همچنین این مسجد روزانه پذیرای دهها جهانگرد از اقصی نقاط دنیا است و در مراسم های مختلف مذهبی به پایگاهی فرهنگی برای ایرانیان و مسلمان ارمنستان مبدل شده است .
جمعیت ارمنستان بالغ بر۷ / ۳ میلیون نفر است . دین ۹۴ درصد جمعیت این کشور مسیحى گریگورى ،۴ درصد سایر شاخه هاى مسیحیت و۲ درصد نیز از ادیان دیگر پیروى می کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.

پر بازدیدترین ها

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
Powered by TayaCMS