دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تعطیلات در حوزه های علمیه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای استراحت و گوشنه نشینی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شانزدهم مهرماه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به سخنانش در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه درباره تعطیلات حوزه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست.
وی اظهار داشت: در مراسم افتتاح سال تحصیلی با توجه به این که حاضران حوزویان بودند و موضوع سخن را می‌دانستند، بنده درباره تعطیلات حوزه توضیح ندادم و این موجب اشتباه در برداشت برخی رسانه‌ها شده است.
وی ادامه داد: گرچه ما اعلام کردیم روزهای درسی حوزه 120 ساعت است، ولی این ساعات درسی مربوط به درس خارج حوزه علمیه می‌باشد که شبیه دوره دکتراست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: هم‌اینک طلاب مدارس علمیه بیش از 200 روز به تحصیل می‌پردازند و ساعات درسی‌شان بیش از درس‌های خارج است، زیرا طلاب در سطح عالی و خارج بیشتر به تبلیغ می‌پردازند که باید ساعت و روزهای تبلیغی را به مجموعه روزهای تحصیلی حوزویان افزود.
وی به تشریح برنامه‌های تبلیغی طلاب پرداخت و اظهار داشت: در ماه رمضان طلاب سطح عالی و خارج حوزه برای تبلیغ در مراکز مختلف و نقاط دور دست و  خارج از کشور، درس‌های خود را تعطیل می‌کنند و مبلغان در این مدت سی روزه حتی روزهای جمعه، شب‌ها و روزهای قدر که همه مراکز علمی تعطیل هستند، با برگزاری منبرهای مختلف‌، جلسات قرآن، مراسم دعا و نیایش به تبلیغ می‌پردازند و باید این برنامه‌ها را از روزها و ساعات فعالیت حوزویان دانست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: طلاب و مبلغان در طول سال تحصیلی 15 روز اول محرم و پانزده روز آخر صفر به تبلیغ می‌روند و با سی روز ماه رمضان می‌توان ساعات و روزهای درسی حوزه علمیه را 180 روز خواند، و اگر ایام تابستان و دیگر روزها و ساعات تبلیغی را اضافه کنیم، روزهای فعالیت‌ حوزویان، بیش از 200 روز خواهد بود که نسبت به دانشگاه‌ها و مدارس، بیشتر است. 

وی تصریح کرد: هم‌اینک سیصد مرکز علمی و پژوهشی در شهر قم فعال است و در روزهای تعطیلی حوزه، طلاب و حوزویان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند، ولی ما به این هم قانع نیستیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: طلاب و حوزویان از قشرهای زحمت کش و محصلان پرتلاش هستند و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی در پایان اضافه کرد: خود من در این سن و سال گاهی در روز  دوازده تا چهارده ساعت کار می‌کنم و روزانه به دویست تا سیصد سوال دینی پاسخ می‌گویم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.

پر بازدیدترین ها

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
Powered by TayaCMS