دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات شهید آیت الله محمد جواد باهنر

No image
تالیفات شهید آیت الله محمد جواد باهنر

آثار شهید دکتر محمد جواد باهنر

1ـ یک دوره تعلیمات دینى براى مقطع متوسط: تهران، وزارت آموزش و پرورش.

2ـ روش تدریس تعلیمات دینى: کارشناسى ابتدایى آموزش و پرورش مازندران.

3ـ تاریخ (آشنایى با تمدن و فرهنگ اسلامى): با همکارى آیت الله هاشمى رفسنجانى و استاد محمد رضا حکیمى، تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1361.

4ـ تربیت و تعلیم دینى: با همکارى رضا برقعى، تهران، امیرکبیر، 1351.

5ـ تعالیم قرآن مجید: تنظیم و ترجمه از محمد جواد باهنر با همکارى برقعى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1362، به زبان هاى فارسى، انگلیسى و فرانسه.

6ـ جهان در عصر بعثت: با همکارى آیت الله هاشمى رفسنجانى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366.

7ـ دین شناسى تطبیقى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361.

8ـ دین و دانش: با همکارى عبدالکریم بى آزار شیرازى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361.

9ـ سیرى در عقاید و اخلاق اسلامى: دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

10ـ شناخت اسلامى: با همکارى شهید دکتر بهشتى و على گُلزاده غفورى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1359.

11ـ فلسفه دین: تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1357.

12ـ گذرگاه هاى الحاد: دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1377.

13ـ سیرى در عقاید و اخلاق اسلامى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

14ـ گسترش نهضت حسینى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1374.

15ـ گفتارهاى تربیتى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1370.

16ـ مباحثى پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

17ـ مجموعه دو هزار و صد و هشتاد و شش پرسش و پاسخ و تست پیرامون شناخت اسلام براى کلاس هاى عقیدتى: مؤلفین: حسین رودسر و على عباس توحیدى، به تصحیح شهید باهنر و شهید دکتر بهشتى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361.

18ـ مواضع ما در ولایت و رهبرى به ضمیمه بحثى پیرامون معاد: تهران، دفتر تدوین نشر و آثار شهید باهنر، 1373.

19ـ نقش قیامتى انقلاب اسلامى: با همکارى شهید دکتر بهشتى، قم، انتشارات قیام، 1360.

20ـ یادگار یک سفر (مجموعه سخنرانى هاى باهنر): باختران، اداره کل امور تربیتى باختران، 1362.

21ـ آشنایى با اسلام به بیانى ساده: تهران، تربیت 1373.

22ـ احکام دین: با همکارى رضا برقعى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1367.

23ـ انسان و خودسازى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1372.

24ـ بایدها و نبایدهاى انقلاب به ضمیمه یک مقاله دیگر: قم، قدس، 1360.

25ـ پرتویى از اندیشه هاى شهید باهنر (مجموعه اى ازمقالات و سخنرانى ها): قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1362.

26ـ جهان بینى اسلامى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1370.

27ـ خداشناسى: با همکارى رضا برقعى و على گلزاده غفورى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366.

28ـ درس اصول دین و احکام براى خانواده: با همکارى رضا برقعى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1362.

29ـ چهار گفتار از دو شهید، (باهنر و دکتر بهشتى)، قم، معراج، 1360.

30ـ فروغ اندیشه: (مجموعه سخنرانى ها، مصاحبه ها و برنامه دولت متفکر و اندیشمند اسلامى نخست وزیر شهید دکتر باهنر) مجموعه دو جلدى، تهیه و جمع آورى مرکز مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى، ناشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، خرداد 1362.

31ـ مباحثى پیرامون انقلاب اسلامى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

32ـ مسأله تعلیم و تربیت در اسلام: تهران، دفتر مرکزى حزب جمهورى اسلامى، 1363.

33ـ آغاز نهضت اسلامى از بعثت تا هجرت به ضمیمه سه مقاله دیگر: قم، نشر محمد، 1360.

34ـ انقلاب فرهنگى در آموزش و پرورش: تهران، مؤسسه انجام کتاب، بى تا.

35ـ مبانى ایدئولوژى اسلامى: مشهد، حزب جمهورى، 1360.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد جواد باهنر

محمد جواد باهنر

جدیدترین ها در این موضوع

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.

پر بازدیدترین ها

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
Powered by TayaCMS