دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دیدگاه امام على(ع)نسبت به وحدت امت اسلام چگونه است؟

No image
دیدگاه امام على(ع)نسبت به وحدت امت اسلام چگونه است؟

پرسش:

دیدگاه امام على(ع)نسبت به وحدت امت اسلام چگونه است؟

پاسخ:

وحدت و یکپارچگى امت اسلام نزد امیر مؤمنان(علیه السلام) از جایگاه و اهمیت ویژه اى برخوردار است و اهتمام آن حضرت در حفظ یکپارچگى مسلمانان بر کسى پوشیده نیست. على(علیه السلام) را بى گمان مى توان بزرگ ترین منادى وحدت امت رسول الله(صلى الله علیه وآله) نامید و پژواک وحدت خواهى را از کلام و رفتار او شنید. آن حضرت در تبیین جایگاه ارزشى و اهمیت فوق العاده وحدت و نقش مخرّب تفرقه و جدایى، خطاب به مردم کوفه مى فرماید: «آگاه باشید که شما اکنون دست از رشته اطاعت کشیدید و با زنده کردن ارزش هاى جاهلیت، دژ محکم الهى را در هم شکستید، در حالى که خداوند بر امت اسلامى با وحدت و برادرى منت گذارده بود تا در سایه آن زندگى کنند; نعمتى بود که هیچ ارزشى را همانند آن نمى توان تصور کرد...». [1] آن حضرت اعتقاد به خداى سبحان و تمسک به کتاب، شریعت و پیامبر واحد را محور گردهمایى مسلمانان و عروة الوثقاى آنان مى داند، و اجراى صحیح قوانین شریعت و پیروى از رهبرى را عامل تداوم و بقاى آن مى شمرد، و سرپیچى و تمرد از دستورات رهبرى را عامل تضعیف و متلاشى شدن آن معرفى مى کند. [2] آن حضرت در یکى از خطبه هاى خود مى فرماید: «پیروزى و شکست اسلام، به فراوانى و کمى طرفداران آن نبود. اسلام، دین خداست و هموست که آن را پیروز ساخت... . جایگاه رهبر، چونان ریسمانى محکم است که مهره ها را متحد ساخته، به هم پیوند مى دهد. اگر این رشته از هم بگسلد، مهره ها پراکنده و هر کدام به سویى افکنده خواهند شد... . عرب امروز، گرچه از نظر مقدار اندکند، اما به نعمت اسلام فراوان اند و با اتحاد و هماهنگى عزیز و قدرتمند مى باشند». [3] وحدت طلبى، در سیره عملى و رفتار آن حضرت نیز به راحتى مشاهده مى شود; چنان که در مقابل حق به غارت رفته ى خویش 25 سال سکوت کرد و با آن که خار در چشم و استخوان در گلو خانه نشین شده بود، از هیچ تلاشى براى اتحاد مسلمانان دریغ نورزید. امام على(علیه السلام) آن زمان که سستى مسلمانان را در جنگ با مرتدان مشاهده کرد، با خلیفه اول بیعت نمود. شاهد این مطلب، گفتار عثمان خطاب به امام(علیه السلام) است که گفت: «اگر تو بیعت نکنى، مسلمانان متفرق شده و کسى به دستور خلیفه براى جنگ با مرتدان نخواهد رفت». [4] آن حضرت در جواب نامه ابوموسى اشعرى درباره حکمیت مى نویسد: «پس بدان در امت اسلام هیچ کس وجود ندارد که به وحدت امت محمد(صلى الله علیه وآله) و به انس گرفتن آنان به یکدیگر از من دلسوزتر باشد. من در این کار پاداش نیک و سرانجام شایسته را از خدا مى طلبم و به آنچه پیمان بسته ام وفادارم». [5] کوتاه سخن آن که على(علیه السلام) بزرگ ترین منادى وحدت امت اسلامى بوده است که در راه تحقق و تداوم وحدت از هیچ تلاشى دریغ نورزیده است. پاورقی:: 1:نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 192 2:همان، خطبه 18 3:همان، خطبه 146. 3:ر.ک: امام على و زمامداران، على محمد میرجلیلى، ص 79، (انتشارات وثوق). به نقل از انساب الاشراف، بلاذرى، ج 1، ص 587، (نشر دارالمعارف، مصر). 4:نهج البلاغه، نامه 78. مرکز پاسخگو: موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی http://www.mazaheb.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.

پر بازدیدترین ها

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS