دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آسیب شناسى روابط اجتماعى در کلام امام صادق(ع)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرکس به برادر مومنش نیرنگ زند و او را کوچک و خوار شمارد و با او درگیر شود، خداوند جایگاهش را آتش قرار دهد و هر که به مومنی حسادت ورزد، ایمان در دلش آب شود، همانند آب شدن نمک در آب. (بحارالانوار، ج 75، ص 281)
آسیب شناسى روابط اجتماعى در کلام امام صادق(ع)
آسیب شناسى روابط اجتماعى در کلام امام صادق(ع)

قال الصادق (علیه السلام):

«مَن غَشّ اَخاه وَحَقّرَه وَناواه جَعَلَ الله النّارَ مَاواه وَمَن حَسَدَ مومِنا اِنماثَ الایمان فى قَلبِهِ کَما یَنماث المِلح فِى الماء»

(بحارالانوار، ج 75، ص 281)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

هرکس به برادر مومنش نیرنگ زند و او را کوچک و خوار شمارد و با او درگیر شود، خداوند جایگاهش را آتش قرار دهد و هر که به مومنى حسادت ورزد، ایمان در دلش آب شود، همانند آب شدن نمک در آب.

توضیح:

«آسیب شناسى روابط اجتماعى»

امام جعفرصادق (علیه السلام) چند مورد از آسیب هاى روابط اجتماعى را چنین بیان کرده است:
1-غش: خیانت، نیرنگ وکلاه بردارى.
2-حقیر: خوار و کوچک شمردن دیگران و بى توجهى به شخصیت آن ها.

3-دشمنى: کینه توزى و درگیرى.
4- حسادت: ناراحت شدن از خوبى هاى دیگران و خیر دیگران را نخواستن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS