دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشوب Riot

No image
آشوب Riot

آشوب، ناآرامي، شورش، خشونت، بلوا، آشوبگري، آژيتاسيون، بحران

نویسنده : محمد محمدي

نظریه آشوب، اگر چه در دهه‌های اخیر جای خود را در میان تحقیقات علمی رشته‌های گوناگون باز کرده است، ولی مفهوم ساده آن ریشه در برداشت‌های اولیه انسان در مورد امور جهان دارد. بر اساس این برداشت، هر چند امور جهان بی‌نظم، تصادفی و پیش بینی ناپذیر به نظر می‌رسد، در عین حال از نظم و قطعیت هم برخوردار است. نظریه آشوب این فرضیه را مطرح می‌کند که بسیاری از سیستم‌ها با رفتار به ظاهر تصادفی، به طور کامل از یک رابطه ریاضی غیر خطی تبعیت می‌کنند و در نتیجه قابل پیش بینی هستند.

آشوب در معنای علمی کلمه، اغتشاش مطلق نیست بلکه بیشتر ناپایداری محدود و مقید است تا ناپایداری شدید و خارج از کنترل. ترکیبی است از نظم و بی‌نظمی، که در آن، الگوها به طور مستمر در اشکال بی‌نظم اما مشابه آشکار می‌شود.

آشوب در اصطلاح سیاسی، به معنی بروز فتنه عام و ناآرامی در نظام سیاسی است که ممکن است نسبتا خودانگیخته و سازمان یافته نبوده و از حمایت و مشارکت گسترده مردم برخوردار شود؛ مانند اعتصابها، ناآرامی‌ها و شورش‌های پراکنده. مشخصه اصلی آشوب سیاسی، بلاتکلیفی و عدم اطمینان است، گرچه معمولا نوسان متغیرها از الگوی مشخصی تبعیت می‌کند امّا با بروز آشوب، قاعده‌مندی‌ها از بین می‌رود، در چنین زمانی ساختارها و فرایندهای سیاسی وارد قلمرویی می‌شود که هیچ‌گونه قاعده یا مرز قبلی ندارد. آهنگ پیشرفت آشوب سیاسی رابطه نزدیکی با ابهامات و بلاتکلیفی‌هایی دارد که با خود آشوب همراه است.

به عقیده برخی نویسندگان علوم سیاسی، هر کشوری از دو راه نابود می‌شود: دیکتاتوری و آشوب. آشوب موجب می شود گروهها و دسته‌ها به جان هم افتاده و مال و اموال مردم را به یغما برند؛ بنابراین آشوب در این معنا - یعنی مختل کردن نظم به وسیله‌ای عده‌ای به منظور اجرای عملی از طریق غیرقانونی - مقدمه استبداد به حساب می‌آید.

تفاوت آشوب و آشوبگری (Agitaion):

آشوبگری مقدمه آشوب است، آشوبگری شیوه و روشی است برای ایجاد آشوب؛ این شیوه‌ می‌تواند متعدد باشد از قبیل: سخنرانی، گفتگو، کتابها، نشریات، رادیو، تلویزیون و جز اینها، که هدف آنها ایجاد تأثیر سیاسی در بین توده‌های وسیع مردم و تحریص آشکار آنها، به منظور بر هم زدن اساس حکومت می‌باشد.

در آژیتاسیون (آشوبگری) از شیوه‌های تهییجی و احساسی، زیاد استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر مردم به منظور اجرای عملی و رسیدن به خواسته‌ای البته از طریق غیرقانونی، تحریک شدند و آمدند خیابانها و نظم جامعه را مختل کردند، آنچه اتفاق افتاده آشوب است. در حقیقت آشوبگری تبلیغ و تحریک برای رسیدن به آشوب است.

تفاوت آشوب با بحران (Crisis):

بحران، وضعیتی ناپایدار و متزلزل است که در چارچوب آن، تغییر قطعی- بهتر یا بدتر – در شرف وقوع است؛ به عبارت دیگر، وضعیتی است که نظم سیستم اصلی یا فرعی را مختل کند و پایداری آن را بر هم زند و به تغییرات اساسی منجر شود.

رهیافت برای حل بحران به تصمیم گیرندگانِ نزدیک به موضوع برمی‌گردد؛ اگر آنها بحران را درست نفهمند، ممکن است رویدادها به سرعت از کنترل خارج شده و به خشونت منجر گردد یا خشونتی که از قبل آغاز شده، تشدید شود. بنابراین بحران زمینه و بستری است برای بوجود آمدن آشوب، هر چند ممکن است بحران امری فراگیر و آشوب در رابطه با موضوع خاصی به وجود بیاید، ولی نسبت به همدیگر تأثیر گذار هستند. بحران و آشوب از این جهت که بر هم زننده و مختل کننده نظم جامعه و سیستم نظام هستند، مشترک می‌باشند.

تقسیم مناطق جهان به مناطق صلح و آشوب:

پس از جنگ سرد، دنیا و به دنبال آن مفاهیم سیاسی، به دو اردوگاه مجزا - که لزوما با یکدیگر متخاصم نیستند اما تحقیقا از یکدیگر کاملا متمایز هستند – تقسیم شد. مناطق صلح مناطقی هستند که حکومت دموکراتیک و شیوه‌های تولید و توزیع سرمایه‌داری را تشویق می‌کنند و از یک سطح نسبی از ثروت و رفاه و سعادت که مانع بی‌ثباتی ساختاری می‌شود، برخوردارند. لذا این مناطق (مناطق صلح) عملا با اصطلاح غرب) Wesg) مربوط به جنگ سرد مترادف هستند، در همه موارد معیار معرف صلح ( Peace) است. اینها مناطقی هستند که در آنها مناقشه نظامی بین یا در میان اجزای تشکیل دهنده آن، غیر قابل تصور است، در این مناطق این فرض مسلم گرفته می‌شود که «دموکراسی‌ها با یکدیگر نمی‌جنگند»؛ برعکس، مناطق آشوب مناطقی هستند که جنگ بین الدولی یا درون دولتی در آنها متداول است. شیوع ناامنی در این مناطق، امکان حکومت مطلوب و رفاه اقتصادی را کاهش می‌دهد. از نظر سیاسی منافع ساکنان مناطق صلح در جلوگیری از تأثیر انتقامی منازعه از مناطق آشوب است.

مقاله

نویسنده محمد محمدي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
Powered by TayaCMS