دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

No image
آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

پرسش:

آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

پاسخ:

قبل از پاسخ به این سؤال لازم است که معنى لغوى و اصطلاحى شیعه وسنى را بشناسیم. سنى در لغت به کسى گفته مى شود که به سیره و روش پیامبر(صلى الله علیه وآله)عمل کند و در اصطلاح بر کسانى اطلاق مى شود که مى گویند پیامبر(صلى الله علیه وآله)بعد از خود جانشینى معرفى نفرموده و مردم را به حال خود واگذار رها نموده و انتخاب جانشینى را به مردم سپرده است و هر کس راکه مردم انتخاب کردند جانشین و خلیفه پیامبر(صلى الله علیه وآله)خواهد بود. علاوه بر این گفتار و کردار صحابه پیامبر(ص) را هم چون سیره وسنت پیامبر(صلى الله علیه وآله)واجب الاتباع دانسته ودر استنباط احکام شرعى بدان استناد مى کنند. اما شیعه در لغت بمعنى پیرو و در اصطلاح به کسى گفته مى شود که بر این باور است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)به دستور خداوند بزرگ جانشین خود را معرفى فرموده که امام على(علیه السلام)و اولاد بزرگوارش مى باشند که بر اساس روایات وارده و از طرف شخص پبامبراکرم(صلى الله علیه وآله)دوازده نفر به تعداد نقباء بنى اسرائیل که در واقع به عنوان وارثان علم پیامبر(صلى الله علیه وآله)سنت ایشان همانند سنت جدشان رسول الله (صلى الله علیه وآله)حجت بوده و به عنوان منبع استنباط احکام شرعى شیعه بدان تمسک مى جوید. اما راجع به سؤال شما که فرمودید آیا حضرت محمد شیعه بوده یا سنى اگر شیعه به معنى اصطلاحى را در نظر بگیریم خیر پیامبر نه شیعه بوده و نه سنى زیرا پیدایش این دو فرقه بعد از رحلت پیامبر بر اثر اختلاف بر سر جانشین ایشان بوده است گذشته از این که سنى به معنى پیرو سنت پیامبر است و پیامبر خود صاحب سنت است نه پیرو سنت خویش. منابع: 1ـ ادوار اجتهاد مؤلف محمد ابراهیم جنّاتى ـ بحث پیدایش مذاهب 2ـ لسان العرب جلد6 مؤلف علامه ابن منظور انتشارات دارالاحیاء تراث العربى ـ بیروت 3ـ فخر الاسلام مؤلف احمد امین ص 266 انتشارات دارالکتب ـ بیروت مرکز پاسخگو: مرکز جهانی علوم اسلامی http://www.qomicis.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS