دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی سبحانی؛ سیاستی که به معنای دروغ باشد، از دین جداست

No image
آیت الله العظمی سبحانی؛ سیاستی که به معنای دروغ باشد، از دین جداست
آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: سیاست در حکومت اسلامی در متن اسلام است و چیزی جدای از اسلام نیست.
 
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، سبحانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش ملی «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» اظهار کرد: خوشبختانه حوزه علمیه قم به حدی از کمال رسیده و به مسایلی می‌پردازد که در گذشته به ذهن خطور نمی‌کرد، روزی به این مسایل جامه عمل پوشید شود و متفکران حوزه به آن عنایت داشته باشند.
وی به معنای لغوی و اصطلاحی سیاست پرداخت و افزود: متاسفانه کلمه سیاست از نظر سرنوشت وضع خوبی پیدا نکرده و مانند کلمه استعمار در عرف به معنای غیرصحیح به کار می‌رود.
سبحانی گفت: اگر معتقدیم سیاست به معنای تدبیر و جزء اسلام است، نمی‌شود جمعیتی به نام مسلمانان همه نوع قوانین داشته باشند، اما سیاست جدای از این قوانین باشد.
وی افزود: در بطن قوانین اسلام، سیاست خوابیده و سیاست، مدیریتی است که در آن سعادت از نظر دنیوی و اخروی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: سیاستی که به معنای دروغ باشد از دین جداست، اما سیاستی که از روی مدیریت صحیح باشد، عین دیانت است.
سبحانی اظهار کرد: پیاده کردن سیاست متعالیه باید گسترده‌تر از دیدگاه صدرالمتألهین باشد و مطالب او پایه قرار گیرد و یک نظر کلی هم به فلسفه اسلامی باشد.
وی تصریح کرد: هر سیاستی که بشر بخواهد پیاده کند، اگر نفع اخروی داشته باشد، قابل پذیرش است.
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS