دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید در برخورد با مشکلات فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی کار فرهنگی انجام شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید در برخورد با مشکلات فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی کار فرهنگی انجام شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم توجه به فعالیت‌های فرهنگی در تبیین معارف دینی و ارزش‌های معنوی در جامعه تاکید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مکارم شیرازی در ادامه سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه تصریح کرد: در برخورد با مشکلات و مباحث فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی باید کار فرهنگی انجام داد و در مرحله بعد حربه مجازات به کار گرفته شود.
وی با تاکید بر لزوم رعایت حفظ شئون دینی به‌ویژه در شهر مقدس قم بیان کرد: باید اهتمام به نماز اول وقت به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و در این راستا کسانی که مشغول کسب و کار در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) هستند، هنگام نماز کسب و کار خود را تعطیل کنند.
مکارم شیرازی افزود: این‌گونه مباحث فرهنگی باید در قم بیش از شهرهای دیگر مورد توجه قرار گیرد تا در شهرهای دیگر با تأسی از قم فرهنگ اسلامی و دینی نهادینه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزات حضرت ابراهیم (ع) با آداب جاهلی کفار گفت: آداب و رسوم رایج در جوامع بر سه قسم هستند که قسم اول آن، آداب و رسوم منطقی است و در زمان ما نیز می‌توان آنها را انجام داد، مثل دید و بازدید ایام عید نوروز، قسم دوم از آداب و رسوم، اموری هستند که باید اصلاح شوند مثل سیزده بدر که به نیت انجام یک رسم جاهلی حرام است ولی اگر برای تفریح و دیدن طبیعت و آثار خلقت باشد، اشکال نخواهد داشت؛ به همین لحاظ جمهوری اسلامی از آن به روز طبیعت نام می‌برد.
وی افزود: قسم سوم آداب و رسوم جاهلی، مصداق بارز ضلال مبین است که باید از جامعه طرد شوند مانند مراسم چهارشنبه سوری که غیر از بدبختی و ضررهای جانی و مالی چیزی عاید انسان نمی‌کند.
مکارم شیرازی یادآور شد: در برخورد با آداب و رسوم‌های مختلف باید اهل تشخیص باشیم و آنچه خوب است اخذ کنیم و آنچه مطابق مفاهیم و مبانی دینی نیست کنار بگذاریم.
وی، دارا بودن استعداد و قابلیت‌های لازم را از شرایط پذیرش مسوولیت دانست و گفت: رسالت انبیاء الهی مسوولیت بسیار بزرگی بوده که بدون استعداد به آنان عنایت نمی‌شد، منطق پویا، شجاعت و بهره‌مندی از توانمندی کافی در عرصه استدلال از شاخصه‌های مسوولیت‌پذیری پیامبران بود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS