دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: مسائل جوانان از جهات مختلف دارای اهمیت و ارزش است که نباید از دید مسوولان پنهان بماند. جوانان مهم ترین نیروهای جامعه هستند و در بسیاری از مسائل همچون علم پیشتازند و در مسائل اجتماعی فعال و در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده ترند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، وی در دیدار مدیران سازمان ملی جوانان استان‌های کشور گفت: جوانان سرمایه‌های بزرگی‌اند که باید آنها را حفظ و پاسداری کرد، ما می‌دانیم دشمنان بیش از همه چشم به همین طیف جوانان دوخته‌اند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است.
این مرجع تقلید افزود: دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت.
مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند؛ ولی صفای دلی دارند که آسیب پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند؛ هم چنان که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند، رشد و توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از جمعیت کشور ما را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، افزود: هم اینک جمعیت جوانان کشور ما به نسبت دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و باید حمایت و برنامه ریزی مسوولان در مسائل مرتبط با جوانان باشد.
مکارم شیرازی گفت: امروز عوامل فساد به وسیله دشمنان و سودجویان جهت دهی
می‌شود و شما مدیران باید با آمارگیری دقیق از آسیب‌ها به دنبال رفع این گونه مسائل باشید.
وی با اشاره به حوزه تألیفات خود در موضوع جوانان، اظهار کرد: از همان اوائل ورود به حوزه علمیه بیشترین دغدغه من جوانان بودند، به گونه‌ای که هم اینک مخاطب اصلی بسیاری از تألیفاتم جوانان به شمار می‌آیند و تمام تلاشم این بوده که روحانیت باید به مسائل جوانان توجه ویژه نشان دهند.
این مرجع تقلید توجه به مسائل دینی جوانان را خواستار شد و افزود: باید فرهنگ غنی اسلام در دل جوانان نهادینه شود تا آسیب‌ها و خطرهای احتمالی آنها را تهدید نکند.
وی اظهار کرد: هماهنگی در ارتباط مستمر با مراکز علمی و پژوهشی در کشور ضروری است تا از کارهای موازی و تکراری جلوگیری شود.
مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی برخی به اشتباه ادعا می‌کنند که در مسائل جوانان باید دنباله رو آنها باشیم؛ در حالی که بر اساس فرهنگ اسلام باید با وجود تجربیات آنها را جهت دهی و رهبری کرد، زیرا دنباله روی در مسائل برگرفته از فرهنگ غرب است.
وی تأکید کرد: مسائل جوانان از ظرافت ویژه‌ای برخوردار است و باید با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر در مسأله‌ای اشتباهی صورت گرفته آن را اصلاح کنیم نه این‌که در برابر آن تسلیم شویم.
این مرجع تقلید سخت گیری در مسائل جوانان را اشتباه دانست و اظهار کرد: آنچه اسلام فرموده بر همان اساس عمل کنید و اگر در جایی مخالفت شرعی وجود ندارد نباید مانع تراشی کرد. ورزش و مسائل تفریحی برای جوانان بسیار مهم و موجب تقویت نشاط و روحیه خودباوری آنها می‌شود.
وی توجه به مسائل عاطفی را مهم دانست و افزود: گاهی برخورد مناسب و عاطفی با جوانان از استدلال و برهان آوردن برای آنها بسیار ارزشمندتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.
 
 
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS