دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است آیت الله مصباح یزدی گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در همایش‌ «جمهوری اسلامی ایران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه، در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ‌گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
وی با بیان این که کشور ما با دیگر کشورها از نظر مبانی اختلاف نظر دارد،‌ خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم در هر رشته که وارد می‌شویم براساس مبانی و اعتقاداتی که خود داریم به بررسی بنشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: علوم اجتماعی نسبت به سایر علوم دارای برتری است، هر چند که جهان به واسطه تسلط سیاسی و اقتصادی غرب آن را نپذیرد.
وی خاستگاه علم جامعه شناسی را مغرب زمین خواند و افزود: جامعه شناسی خواه یا ناخواه تحت تأثیر فرهنگ و ادبیات غرب تشکیل شده است و بیشتر سردمداران مکاتب جامعه شناسی متعلق به مغرب زمین هستند.
وی ادامه داد: اصطلاح بومی سازی با فرهنگ بیشتر از علوم تناسب دارد، گویی که بخشی از شاخه های علم جامعه شناسی را نیز مباحث فرهنگی شامل می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این وضع تا جایی که مربوط به اصطلاح و ادبیات باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون الفاظ ابزار هستند و در برخی از علوم از اصطلاحات غربی استفاده می‌شود و اشکالی نیز ندارد، ‌اما اقتضای فرهنگی این است که معادل سازی کنیم و از کلمات فارسی بهره ببریم.
آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: بحث دیگر جامعه شناسی مربوط به بینش ها، جهان بینی ها و نظریه‌هایی است که به زیربنای جامعه شناسی برمی‌گردد و بیشتر با فرهنگ غربی سازگار و یا بر اساس آن پی‌ریزی شده است، ما وظیفه داریم براساس مبانی دینی و اعتقادی خود آن را تعریف کنیم؛ گرچه با مبانی و اعتقادات دیگران سازگار نباشد.
وی با بیان این که ما در توسعه علوم تنگ نظر نیستیم،‌ خاطر نشان کرد: بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است که باید به آن بپردازند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، بخش دیگر موضوع جامعه شناسی را روش‌های آن خواند و اظهار داشت: ما دانشمند مسلمان اگر بخواهیم در جامعه شناسی نظر دهیم، به خود حق می دهیم از آیات قرآن و روایات استفاده نماییم در حالی که دیگران تنها به تجربه‌های حسی اتکا کرده و برخی به مسائل عقلی نیز قائل هستند و این نظریات ما با اعتقادات آن‌ها سازگاری ندارد؛ ولی این روش مبنای دینی ما است که باید آن را بپذیریم.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که تنها به اصطلاحات بومی سازی اکتفا کردن درست نیست، افزود: ما مسلمانان اختلاف مبنایی در متدلوژی با غرب داریم، برای این که علم می‌تواند به تجارب حسی، یا به دلایل عقلی و یا بر اساس وحی نیز باشد که در بحث وحی ما تأکید و اعتقاد داریم.
آیت الله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: ما برای هر علمی باید متدلوژی خاص خود را در نظر بگیریم؛ هر چند که برای غربی ها پذیرفته نیست، ولی برای ما کاری مطلوب است که بفهمیم این نظریه با قرآن سازگار است یا نیست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS