دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:

«حق امام و پیشوا بر مردم آن است که شنوای سخن او و فرمانبردار فرامین او باشند. گفتم : پس حق مردم بر امام چیست؟ فرمود : ثروت های عمومی را به صورت مساوی تقسیم کند و نسبت به افراد تحت حکومتش با عدالت رفتار کند.» {خصال صدوق،233}
ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:
ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:

ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود :

«حَقّه علیهم ان یَسمَعوا له و یُطیعوا.

قلتُ: فَما حَقًَهم علیه؟ قالَ: یُقسًم بینهم بالسًویه و یَعدِلَ فی الرًعِیًه»

{خصال صدوق،233}

«حق امام و پیشوا بر مردم آن است که شنوای سخن او و فرمانبردار فرامین او باشند. گفتم : پس حق مردم بر امام چیست؟ فرمود : ثروت های عمومی را به صورت مساوی تقسیم کند و نسبت به افراد تحت حکومتش با عدالت رفتار کند.»

******

شرح:

در اسلام به رابطه بین مسئولین حکومتی و مردم اهمیت ویژه‌ای داده شده است، زیرا هر چه این ارتباط صمیمی‌تر باشد و مردم مسئولین را از خودشان بدانند و از صمیم دل آنها را دوست داشته باشند، این چنین حکومتی قطعا در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی نفوذناپذیرتر خواهد بود. برای رسیدن به چنین هدفی هم مردم و هم مسئولین وظایفی را در قبال یکدیگر دارند که در روایت فوق به آنها اشاره شده است. که اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن را بیان کنیم این است که وظیفه مسئولین در قبال مردم، عدالت ورزی و وظیفه مردم در قبال مسئولین، همکاری با آنان و فرمانبرداری است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS