دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از چه راه‌هایی می‌توان خدا را شناخت و ایمان آورد؟

No image
از چه راه‌هایی می‌توان خدا را شناخت و ایمان آورد؟

پرسش:

از چه راه‌هایی می‌توان خدا را شناخت و ایمان آورد؟

پاسخ:

راه رسیدن به ایمان به پروردگار متعال سه راه است: اول- معرفت و شناختن خداوند متعال به ذات قدوس او، که این معرفت اولیاء خدا است و در کلام سید اولیاء حضرت امیرالمؤمنین (ع) «یا من دل علی ذاته بذاته» (1) یعنی: «ای کسی که به ذات خودت بر ذات خود دلالت کردی» و در کلام حضرت سید‌الشهداء (ع) آمده است: «بک عرفتُک و انت دللتَنی علیک»(2) یعنی: «به تو شناختم تو را و تو دلالت کردی مرا بر خودت.» دوم- فطرت انسان که هنگام انقطاع از خلق و ناامیدی از هر دادرسی ظهور می‌کند. سوم- تفکر در مخلوقات خدا، به احتیاج ممکنات در ذات و صفات به غنّی بالذات و آیات علم و قدرت و حکمتی که در خلقت هر موجودی نمایان است. و نظمی که بر جزء و کل جهان حاکم است. (تألیف: آیت الله العظمی وحید خراسانی.) منابع: 1)مقدمه‌ای در اصول دین (تلخیص) ، ص 48. پی‌نوشتها: (1)بحارالانوار، ج 84، ص 339. (2)بحارالانوار، ج 95، ص 82.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS