دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام خمینی برای تحقق اهداف خود از کرامت انسان هزینه نکرد

امام خمینی بر کرامت انسان اعتقادی راسخ داشت و با هر دیدی اعم از فلسفی و عرفانی، امام کرامت انسان را مورد توجه قرار می داد و هرگز برای رسیدن به اهداف مقدس خود از کرامت انسان هزینه نکرد .
No image
امام خمینی برای تحقق اهداف خود از کرامت انسان هزینه نکرد
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران صبح امروز در همایش "امام خمینی در قلمرو دین" گفت: آیات خلقت، به وضوح خلقت انسان را از ابتدا تا پایان بیان و شاخصه کرامت انسان را مطرح می کنند . وی با اشاره به اینکه کرامت مربوط به انسان است، یادآور شد: در آیات آفرینش آدم و حوا شاخصه ملاک انسان دو چیز است عقلانیت انسان و علم انسان. هم عقلانیت و هم علم از روح خدایی ناشی می شوند. زنجانی افزود: اما منشاء اصلی این خصلت انسان و سایر خصوصیات او بی ارتباط با جسم نیست جسمی برای انسان انتخاب شده که با روح بلند و آسمانی او متناسب است، کرامت هم شامل بعد معنوی روحی انسان است و هم بعد جسمی او را شامل می شود . وی با تأکید بر اینکه مبانی فلسفی کرامت به خوبی واضح و روشن است، گفت: اما کاربرد و زوایای کرامت انسان از سوی امام بیان شده است، امروز مسئله کرامت به صورت شعار در آمده است هیچ تفکری پیدا نمی شود که با این اصل مخالفت کند، مبانی نظری مختلف در این زمینه گفته شده است، کرامت انسان مسئله ای است که دنیا بر آن وفاق دارد و دیدگاههای مختلفی در مورد آن ارائه شده است . آیت الله عمید زنجانی با تأکید بر اینکه امام خمینی همواره کرامت انسان را مورد توجه داشت، افزود: مدیریت امام قبل از انقلاب و پس از آن تمام تحولات بنیادین در بنیادهای فرهنگی و عرفی جامعه را تحت الشعاع قرار داد و وضعیت کنونی در مقایسه با سال 57 این مسئله را نشان می دهد. وی گفت: در این مسیر امام از دین انسان هزینه نکرد، دین سرمایه ای است که باید از منافع آن استفاده کنیم و مراقب باشیم به عنوان سرمایه ثابت و دست نخورده بماند، کرامت نیز نباید هزینه شود باید از منافع آن استفاده شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS