دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان.

نظر شما درباره فیلم های جشنواره سی و یکم چیست؟

بعضی از فیلم ها در حتی در حد اسم جشنوارۀ فیلم فجر نیستند. متاسفانه ما امسال پس رفت کردیم آنهم به دلیل اینکه بعضی از فیلم سازان صاحب نام در جشنواره حضور ندارند. حضور کارگردانانِ فیلم اولی خوب است اما جشنواره فیلم فجر باید آنها را بخش جداگانه ای مثلا آماتور ها نشان دهد و از جشنوارۀ اصلی جدا کند اگر اینطور نشود جشنواره سطحی می شود و مخاطب ناچار میشود که به همین سطح راضی شود و این نه برای سینما و نه برای آینده جشنوارۀ فیلم فجر خوب نیست. این آثار دچار اشتباهات فاحشی در ابتدائیات سینما هستند. در فیلم نامه ها و کارگردانی ضعف دارند. جشنواره ای که بدون حضور افراد صاحب نام برگزار شود قطعا کیفیت ندارد.


نظر شما در باره فیلم " چه خوبه که برگشتی" ساخته آقای مهرجویی چیست؟

من فیلم را ندیده ام و نمی توانم قضاوت کنم اما راجع به فیلم ایشان با خیلی ها صحبت کرده ام و خیلی ها گفتند فیلم خوبی نبوده است و راضی نبوده اند و تعداد خیلی کمی هم گفتند که فیلم خوبی بوده است. به هر صورت چون استاد مهرجویی نگرش فلسفی دارند شاید باید از جنبه فلسفی به فیلم نگاه کرد.


به نظر شما بهترین فیلم جشنواره امسال چه فیلمی بود؟

تنهای تنهای تنها فیلم خوبی بود. از نظر فیلم نامه، فیلمی بود که جهانشمول بود و اگر در خارج از ایران هم به نمایش گذاشته شود موفق خواهد بود.به لحاظ کارگردانی و جلوه های ویژه  و بازی گرفتن از بازیگران نوجوان خیلی خوب بود. ریتم خیلی خوبی داشت. صحنه های احساسی ای که لابه لای فیلم بود خیلی خوب از کار در آمده بود و رد پای کارگردان در این فیلم مشهود بود.


بد ترین فیلم جشنواره سی و یکم چه فیلمی بود؟

فیلم خاک و مرجان که اصلا نمی شود راجع به آن حرف زد فیلمی که در رابطه با افغانستان است و ربطی به ایران ندارد. یک فیلم ساده، با اشتباهات بزرگ و با هزینه هنگفت. بیت المال را خرج چه فیلم هایی می کنند؟ من فکر می کنم در فیلم هایی که راجع به دفاع مقدس است ما داریم از نام شهدا، پیکر شهدا و خانوادۀ شهدا و مفقودین استفاده ابزاری می کنیم. یعنی صرفا یک جایی از فیلم مربوط بشود به شهید تا بتوانیم از جایی(!) پول بگیریم و فیلمی بسازیم.


پیشنهاد شما برای بهتر شدن جشنواره چیست؟

جشنواره مشکل عظیمی دارد. مشکل فیلم نامه داریم. نیاز مخاطب و جامعه در فیلم ها دیده نمی شود. اینکه چه موضوعاتی دغدغه اصلی جامعۀ ماست باید در فیلم ها لحاظ شود. ما باید فیلمی بسازیم که بتوانیم خودمان را به دنیا نشان دهیم. مساله اصلی سینمای ما ضعف بازیگری ست. متاسفانه اکثر بازیگران ما بازیهایشان در حد "ادا" ست. بازیگری تبدیل شده به "ادا و اطفار" در آوردن به این معنی که بازیگر نقش را از سر خودش باز می کند.  در واقع بازیگر باید نقش را زندگی کند. زندگی کردن داخل پلان و داخل سکانس با بازی را بازی کردن متفاوت است. ما شاهد بازی های تکراری با حس های تکراری  از یک بازیگر در چند فیلم هستیم. این معضل سینمای ماست.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین‌محمودی‌فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS