دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاثیر بازى در درمان کودک بیمار

تاثیر بازى در امور درمانى کودک به اثبات رسیده و از چند جنبه مطالعه شده است 1 ؛- تطابق با شرایط فعلى 2- کاهش اضطراب ناشى از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصى و پرستارى 3- آماده شدن براى بسترى شدن 4- راهى درست براى نشان دادن احساسات درونی...
No image
تاثیر بازى در درمان کودک بیمار
تاثیر بازى در درمان کودک بیمار تاثیر بازى در امور درمانى کودک به اثبات رسیده و از چند جنبه مطالعه شده است 1 ؛- تطابق با شرایط فعلى 2- کاهش اضطراب ناشى از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصى و پرستارى 3- آماده شدن براى بسترى شدن 4- راهى درست براى نشان دادن احساسات درونی. به دلیل اهمیتى که بازى درمانى دارد لازم است در بیمارستان در طول مدت بسترى کودک ، محلى مناسب جهت بازى پیش بینى گردد و همراه با سایر فعالیت هاى روزانه، ساعاتى براى بازى در نظر گرفته شود و والدین باید تشویق شوند پس از ترخیص، زمینه را در منزل براى بازى کودکان خویش فراهم نمایند تا از این طریق هم نیاز کودک و هم رضایت خاطر آنان فراهم گردد و باید توجه کرد که مسائلى چون بى تحرکی، تحریکات بیش از حد محیطى از جمله ترس و اضطراب مانع از انجام بازى به صورت مطلوب خواهد شد و بازى یک وسیله تخلیه هیجانات است و التیام دهنده مشکلات کودک و یک کانال ارتباطى میان کودک و فرد درمانگر است . از طریق استفاده از وسایل مختلف که براى انجام اقدامات به کار برده مى شود، کودک تحمل بیشترى پیدا نموده و راحت تر قبول مى کند و همچنین برخى از اقدامات را روى عروسک یا اسباب بازى مورد علاقه اش انجام مى دهد. بازى درمانى از سال 1900 به بعد مورد استفاده قرار گرفته است. بازى درمانى داراى چهار ویژگى است؛1 - بخشى از مداواست و اصولا استفاده از وسایل طبى مثل سرنگ و دستگاه فشارخون، خود نوعى بازى است 2- بازى توسط والدین شروع مى شود و بعدا به وسیله کودک ادامه داده شده و شکل دیگرى پیدا مى کند 3- اگر چه گاهى در بازیها پرخاشگرى و عصبانیت مشاهده مى شود، مى توان از طریق شادمان کردن ،‌ خنده و تفریح، کودک را آرام نمود 4- والدین یا پرستاران در آماده سازى کودک جهت اقدامات تشخیصى ، درمانى ، ابتدا از ‌طریق بازى وارد مى شوند ولى به تدریج فعالیت‌ها جنبه آموزشى و آماده سازى پیدا مى نمایند و کودک، رویدادهایى که در اثر اقدامات و رویه هاى تشخیصى پیش خواهد آمد مثل احساس سرما ، گرما و غیره را یاد مى گیرد .احساسات کودک ناشى از بسترى شدن باید بررسى شود تا شرایطى فراهم گردد که کودک بتواند تجارب خود مانند درد را ابراز نماید و براى سازگارى با شرایط جدید به او کمک شود .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
Powered by TayaCMS