دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله محمّد سعید حکیم

No image
تالیفات آیت الله محمّد سعید حکیم

آثار

فقیه پارساى نجف سید محمدسعید حکیم تاکنون بیش از سى عنوان کتاب نگاشته است. مهم ترین این کتابها عبارتند از:

1 ـ حاشیه بر رسائل: در شش جلد.

2 - حاشیه بر مکاسب: دو جلد. وى این کتاب را هنگام تدریس خارج مکاسب تألیف کرد و تا بحث عقد فضولى ادامه دارد.

3 - حاشیه بر کفایه: پنج جلد. به هنگام تدریس کفایه به رشته تحریر در آورد.

4 - تقریرات خارج فقه مرحوم حکیم: در نکاح و مزارعه و وصیت و ضمان و مضاربه و شرکت.

5 - تقریرات خارج اصول آیت الله خوئى.

6 - تقریرات خارج فقه آیت الله شیخ حسین حلى.

7 - تقریرات خارج اصول شیخ حسین حلى.

8 - الکافى فى اصول الفقه: دو جلد. قسمتى از آن را در زندان نوشت.

9 - المحکم فى اصول الفقه: در شش جلد.

10 - مصباح المنهاج: پانزده جلد و شامل مباحث فقه استدلالى بر اساس کتاب منهاج الصالحین است.

11 - کتاب فى الاصول العملیة: در زندان نوشت، ولى به علت اینکه تدریس و تألیف کتاب در زندان جرمى بزرگ و جزاى آن اعدام بود، آن را در زندان از بین برد.

12 - فى رحاب العقیدة: سه جلد و شامل گفت و گوهاى مفصلى با یکى از شخصیتهاى اردنى در بسیارى از مسائل عقیدتى است و به زبانهاى دیگر هم ترجمه شده است.

13 - رسالة فى الاصولیة و الاخباریة.

14 - اصول العقیدة: در بیان استدلالى عقاید شیعه.

15 - فقه المرأة: در احکام زنان در ابواب مختلف فقهى.

16 - احکام فقهى کامپیوتر و اینترنت.

17 - احکام فقهى شبیه سازى انسان.

18 - فقه القضا: شامل بحثهاى استدلالى در باب قضا.

19 - کتابى مشتمل بر بحثهاى تحلیلى درباره نهضت سید الشهداء.

20 - کتابى با عنوان سیرة النبى و الائمة: این کتاب را در زندان نوشت، ولى از بیم بازرسان از بین برد و ده ها کتاب دیگر.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

No image

محمد سعید حکیم

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS