دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جُنَّة الامان الواقیه و جَنَّة الایمان الباقیه

No image
جُنَّة الامان الواقیه و جَنَّة الایمان الباقیه این کتاب معروف‌ترین اثر کفعمى است که به مصباح کفعمى شهرت دارد. چون این کتاب به شیوه «مِصباح المتهجّد» شیخ طوسى نگارش یافته است و شباهت زیادى به «مِصباح» شیخ دارد، مصباح نام گرفته و براى تمایز از «مصباح» شیخ طوسى، به «مصباح کفعمى» چنین آمده است. کتاب مصباح داراى 50 فصل است که از احکام وصیت شروع مى‌شود و با طهارت و مقدمات نماز ادامه مى‌یابد و با ذکر نمازهاى واجب و مستحب و تعقیبات نماز، وارد بحث ادعیه مى‌شود. اعمال شب و روز و دعاهاى مختلف، هر یک در فصل‌هاى جداگانه‌اى ذکر شده است. از فصل 41 بحث زیارات شروع شده و پس از آن، مناسبت‌هاى ایّام سال همراه ذکر ولادت‌ها و شهادت‌هاى ائمّه‌علیهم السلام بیان شده و در پایان کتاب، آداب دعا - که شامل عوامل استجابت دعا، شرایط دعا کننده، کیفیت دعا و مقدمات و شرایط آن است - بیان شده است. این کتاب داراى ترجمه‌هاى متعدد و تلخیص مى‌باشد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مولف

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS