دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دیدگاه امام على(ع)نسبت به وحدت امت اسلام چگونه است؟

No image
دیدگاه امام على(ع)نسبت به وحدت امت اسلام چگونه است؟

پرسش:

دیدگاه امام على(ع)نسبت به وحدت امت اسلام چگونه است؟

پاسخ:

وحدت و یکپارچگى امت اسلام نزد امیر مؤمنان(علیه السلام) از جایگاه و اهمیت ویژه اى برخوردار است و اهتمام آن حضرت در حفظ یکپارچگى مسلمانان بر کسى پوشیده نیست. على(علیه السلام) را بى گمان مى توان بزرگ ترین منادى وحدت امت رسول الله(صلى الله علیه وآله) نامید و پژواک وحدت خواهى را از کلام و رفتار او شنید. آن حضرت در تبیین جایگاه ارزشى و اهمیت فوق العاده وحدت و نقش مخرّب تفرقه و جدایى، خطاب به مردم کوفه مى فرماید: «آگاه باشید که شما اکنون دست از رشته اطاعت کشیدید و با زنده کردن ارزش هاى جاهلیت، دژ محکم الهى را در هم شکستید، در حالى که خداوند بر امت اسلامى با وحدت و برادرى منت گذارده بود تا در سایه آن زندگى کنند; نعمتى بود که هیچ ارزشى را همانند آن نمى توان تصور کرد...». [1] آن حضرت اعتقاد به خداى سبحان و تمسک به کتاب، شریعت و پیامبر واحد را محور گردهمایى مسلمانان و عروة الوثقاى آنان مى داند، و اجراى صحیح قوانین شریعت و پیروى از رهبرى را عامل تداوم و بقاى آن مى شمرد، و سرپیچى و تمرد از دستورات رهبرى را عامل تضعیف و متلاشى شدن آن معرفى مى کند. [2] آن حضرت در یکى از خطبه هاى خود مى فرماید: «پیروزى و شکست اسلام، به فراوانى و کمى طرفداران آن نبود. اسلام، دین خداست و هموست که آن را پیروز ساخت... . جایگاه رهبر، چونان ریسمانى محکم است که مهره ها را متحد ساخته، به هم پیوند مى دهد. اگر این رشته از هم بگسلد، مهره ها پراکنده و هر کدام به سویى افکنده خواهند شد... . عرب امروز، گرچه از نظر مقدار اندکند، اما به نعمت اسلام فراوان اند و با اتحاد و هماهنگى عزیز و قدرتمند مى باشند». [3] وحدت طلبى، در سیره عملى و رفتار آن حضرت نیز به راحتى مشاهده مى شود; چنان که در مقابل حق به غارت رفته ى خویش 25 سال سکوت کرد و با آن که خار در چشم و استخوان در گلو خانه نشین شده بود، از هیچ تلاشى براى اتحاد مسلمانان دریغ نورزید. امام على(علیه السلام) آن زمان که سستى مسلمانان را در جنگ با مرتدان مشاهده کرد، با خلیفه اول بیعت نمود. شاهد این مطلب، گفتار عثمان خطاب به امام(علیه السلام) است که گفت: «اگر تو بیعت نکنى، مسلمانان متفرق شده و کسى به دستور خلیفه براى جنگ با مرتدان نخواهد رفت». [4] آن حضرت در جواب نامه ابوموسى اشعرى درباره حکمیت مى نویسد: «پس بدان در امت اسلام هیچ کس وجود ندارد که به وحدت امت محمد(صلى الله علیه وآله) و به انس گرفتن آنان به یکدیگر از من دلسوزتر باشد. من در این کار پاداش نیک و سرانجام شایسته را از خدا مى طلبم و به آنچه پیمان بسته ام وفادارم». [5] کوتاه سخن آن که على(علیه السلام) بزرگ ترین منادى وحدت امت اسلامى بوده است که در راه تحقق و تداوم وحدت از هیچ تلاشى دریغ نورزیده است. پاورقی:: 1:نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 192 2:همان، خطبه 18 3:همان، خطبه 146. 3:ر.ک: امام على و زمامداران، على محمد میرجلیلى، ص 79، (انتشارات وثوق). به نقل از انساب الاشراف، بلاذرى، ج 1، ص 587، (نشر دارالمعارف، مصر). 4:نهج البلاغه، نامه 78. مرکز پاسخگو: موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی http://www.mazaheb.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS