دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (13)

با توجه به اینکه اینترنت می­تواند یکی از ابزارهای آموزشی و اجرایی انحرافات و تخلفات جنسی قرارگیرد و همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، رشد فزاینده کمی و کیفی می­یابد و همواره نظام تربیتی و اخلاقی و حقوقی خانواده و جامعه را تهدید می­کند، بر همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بویژه پدران و مادران لازم است که راههای پیشگیری و مبارزه با این امور را تا حدامکان فرا گرفته و بکار ببندند.
No image
راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (13)

توصیه به والدین در باره اینترنت

دلیل اصلی آسیب­های خانوادگی اینترنت، عدم توجه والدین و قرار گرفتن فرزندان در معرض مطالبی است که قادر به درک صحیح آنها نمی­باشند و همچنین نمی­توانند آنها را با والدین خود در میان گذارند. بدیهی است هیچ کدام از این دلایل، باعث نمی­شود که افراد از استفاده از اینترنت محروم گردند. این حالت مانند این است که آنها را از رفتن به سطوح تحصیلی بالاتر منع کنیم چون در آن مکان­ها با فساد و مطالب نامناسب بیشتر برخوردار خواهند بود.

با توجه به اینکه اینترنت می­تواند یکی از ابزارهای آموزشی و اجرایی انحرافات و تخلفات جنسی قرارگیرد و همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، رشد فزاینده کمی و کیفی می­یابد و همواره نظام تربیتی و اخلاقی و حقوقی خانواده و جامعه را تهدید می­کند، بر همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بویژه پدران و مادران لازم است که راههای پیشگیری و مبارزه با این امور را تا حدامکان فرا گرفته و بکار ببندند. از این رو برخی از دستورالعملهای مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.

  1. آشنایی والدین با شیوه صحیح استفاده از اینترنت :

    این مساله موجب می­شود که به راحتی فرزندان را به استفاده از برنامه­های مفید رایانه و اینترنت راهنمایی کنند، از اتلاف وقت جلوگیری به عمل آورند و امنیت فرزندان را تامین کنند. کتابخانه­های محلی، مراکز اجتماعی یا مدارس ممکن است مطالب مفیدی برای آشنایی با اینترنت در اختیار داشته باشند. شما می­توانید از یک موتور جستجوگر برای یافتن وب سایت­هایی که دارای متونی برای مبتدیان در اینترنت می­باشند، بهره بگیرید.
  2. مشارکت داشتن :

    بین خود و فرزندانتان در تجربیات کار با اینترنت، دیواری بوجود نیاورید. صرف زمانی همراه با کودک در اینترنت به او کمک می­کند تا ارزشهایی که شما می­خواهید وی در هنگام کار با اینترنت از آنها پیروی کند، درک نماید.بنا براین وقتی کودکان ونوجوانان از اینترنت استفاده می­کنند توصیه می­شود که والدین هم در کنار آنان بنشینند.
  3. سفارشات امنیتی:

    والدین به فرزندان خود بیاموزند که از بازکردن ایمیل­های افراد ناشناخته خوداری کنند تا موجبات تهدیدهای اینترنتی برای آنان فراهم نشود و همچنین بیاموزند که اطلاعات شخصی خود و رمز ورود به اینترنت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و از ملاقات حضوری با کسی که در اینترنت با او آشنا شده اند خود داری نمایند.
  4. داشتن دیدگاه مناسب:

    واکنش بیش از حد در برابر یک مطلب مثلا ترساندن کودک، علاوه بر ایجاد یک واکنش منفی می­تواند کنجکاوی آنان را نیز تحریک کند.
  5. نظارت برمحل استقرار کامپیوتر:

    کامپیوتر خانگی خود را در محلی عمومی در خانه مثلا اتاق یا هال قرار دهید که بتوانید در آنجا فرزند خود را تحت نظر داشته باشید .

    اجازه ندهید کودکان کم سن و سال به تنهایی در اینترنت به گشت و گذار بپردازند. این کار مانند تنها گذاشتن بیش از حد آنها در خانه می­باشد.

  6. نظارت بر زمان استفاده:

    این که به کودکانتان اجازه دهید تا هر زمان که مایل است در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، اشتباهی بزرگ است. محدودیت زمانی مناسب، بستگی به شرایط فردی شما دارد. اما از یک سری دستورالعمل­ها می توان بهره گرفت.

    در پایان، می توانید در مورد زمانی که کودک شما اجازه دارد به طور دلخواه دراینترنت به گشت و گذار، محدودیت ایجاد کنید چون احتمال برخورد وی با مطالب ناخواسته در این زمان بیشتر است.

  7. یاد گیری شگردهای کنترل نرم افزاری:

    در مورد ابزارهای مختلف جهت کنترل والدین و فیلتر نمودن مطالب، چیزهایی را بیاموزید تا بتوانید به ایمنی کودک خود در اینترنت کمک کنید. می­توان با مراجعه به کارشناسان فنی به این راهها دست یافت.
  8. نظارت بر میزان استفاده:

    برای جلوگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان به رایانه بهتر است برنامه زمانی مناسب تدوین شود. بطوری که بتوانید بین زمان حضور اعضای خانواده و زمان کار با اینترنت ، تعادل برقرار نمایید .
  9. آموزش های فرهنگی و دینی:

    ارزش­ها و فضایل انسانی را به جوانان و نوجوانان خود آموزش دهیم تا ایشان بر پایه آن ارزش­ها زندگی خود را ارزش­گذاری کنند و از اینترنت استفاده درست نمایند.

    اگرچه هیچ جایگزینی برای مراقبت و راهنمایی والدین وجود ندارد اما می­توان علاوه بر این نظارت، از تکنولوژی­ها و نرم افزارهایی که برای فیلترکردن یا محدودن کردن سایتهای قابل نمایش، طراحی و ساخته شده است، استفاده کرد.

  10. گذاشتن قوانین دوستانه برای فرزندان:

    والدین می­توانند پس از راهنمایی­ها و سفارشات لازم با فرزندان خویش، احساس مسئولیتی را در قبال اعمالشان، در آنان بوجود آورده و بس از درک بعضی خطرات موجود در سایتها، توافقات دوستانه­ای را تنظیم کرده تا آنان خود ملزم به رعایت آن ضوابط شوند. برخی از این ضوابط بشرح زیر است:
  1. من هرگز جزئیات فردی مانند نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس مدرسه یا تصاویر خود را در اختیار دیگران قرار نمی­دهم .
  2. اگر مطلب بد یا تصویر نامناسبی را دراینترنت دیدم یا کسی مطلب نامناسبی برای من ارسال کرد، با والدین یا معلم خود، صحبت خواهم کرد.
  3. به هیچ پیغام یا بولتن خبری که نامناسب، خشن، زشت و ناپسند باشند، پاسخ نخواهم داد .
  4. من از کلمات نامناسب استفاده نکرده ودر بحث ها و دعواهای اینترنتی شرکت نخواهم کرد.
  5. هیچ پیشنهاد ی برای قبول پول یا هدیه را حتی به صورت اجناس رایگان، نخواهم پذیرفت.
  6. وارد اتاق های گفتگو(چت) و وب سایت­هایی که توافق نموده­ایم نامناسب می­باشند، نمی­شوم.
  7. هیچ ملاقات رودرو را با کسانی که در اینترنت با آنها آشنا شده ام بدون اجازه یا همراهی والدینم ، ترتیب نخواهم داد.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
Powered by TayaCMS