دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت فاعلی

No image
علت فاعلی

كلمات كليدي : علت فاعلي، علت وجود، علت هستي بخش، فاعل الهي، فاعل طبيعي

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از مهم‌ترین اقسام علل، علت فاعلی می‌باشد. از علت فاعلی در کنار علت غایی به علل وجود نیز تعبیر می‌شود. ارسطو مدعی است که پیش از او کسی بدین نوع علت نپرداخته است. خود وی هم در کتاب طبعیت و هم در کتاب مابعدالطبیعه به تفصیل در مورد علت فاعلی بحث کرده است. در دنیای اسلام ضمن تاکید بر علت فاعلی به معنای ارسطویی آن تغییرات معتنابهی در محتوای آن ایجاد شد. اگر در فلسفه ارسطو دست‌کم در ظاهر برای واجب الوجود شأن علت غایی تصویر می‌شد و از علت فاعلی بودن آن سخن به میان نمی‌آمد، در فلسفه اسلامی، علت فاعلی بودن واجب الوجود نیز در دستور کار قرار گرفت و براهین متعددی برای اثبات آن اقامه شد. برهان صدیقین که در نظام فلسفی اسلامی از شاهکارهای فیلسوفان مسلمان به شمار می‌آید، نخستین بار توسط ابن سینا برای اثبات علت فاعلی اقامه شده است. در نظام فکری ارسطویی چیزی‌که در مورد علت فاعلی گفته می‌شد چیزی بیش از علت جمع میان ماده و صورت در اشیای مادی نبود و این همان چیزی است که در فلسفه اسلامی به فاعل طبیعی مشهور است. مانند این‌که نجاری می‌آید با استفاده از ماده چوب، که هیچ نقشی در ایجاد آن ندارد، میز و صندلی می‌سازد. اما در فلسفه اسلامی ضمن پذیرش این نوع علت فاعلی، از علت فاعلی دیگری نیز سخن به میان آمد که آنرا فاعل الهی می‌نامند، در این نوع علت، فاعل نه تنها علت ترکیب میان ماده و صورت و صورت بخشیدن به ماده است، بلکه اصل وجود ماده و صورت را نیز ایجاد می‌کند، افاضه وجود می‌کند و هستی بخش است. همین بحث در مورد مجردات نیز می‌آید؛ یعنی براساس قاعده الواحد، سرانجام وجود تمام مبادی عالیه و مجردات به وجود خداوند باز می‌گردند و همگی از او صادر می‌شوند. زیرا در فلسفه اسلامی در پی منازعات فلاسفه و متکلمان در مورد ملاک احتیاج معلول به علت، فیلسوفان، امکان را به عنوان ملاک احتیاج معلول‌ها به علت معرفی کردند و در تمام ماسوی الله امکان وجود دارد. از سوی دیگر امکان نیز به استوای نسبت به وجود و عدم تعریف می‌شود، در نتیجه تمام ممکنات برای خروج از حد استوا و ورود در دایره موجودات نیازمند فاعل هستی‌ بخش می‌باشند.

البته برای فاعل اقسام مختلف و متعددی برشمرده شده است. فاعل بالطبع، بالقسر، بالتسخیر، بالجبر و نزد متکلمین فاعل بالقصد و در فلسفه مشاء فاعل بالعنایه مورد قبول بود، پس از آن نزد شهاب الدین سهروردی فاعل بالرضا و در حکمت متعالیه فاعل بالتجلی نیز در دایره اقسام فاعل اضافه شد. هریک از این اقسام در مدخل‌های جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS