دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن الباقر (علیه‌السلام) انّه قال: «لا فضیلة کالجهاد و لا جهاد کمجاهده الهوی»

امام باقر (علیه‌السلام) فرمود:«هیچ فضیلتی به قدر جهاد ارزش معنوی ندارد و هیچ جهادی همانند مجاهده در راه غلبه بر هوای نفس نیست»
عن الباقر (علیه‌السلام) انّه قال: «لا فضیلة کالجهاد و لا جهاد کمجاهده الهوی»
عن الباقر (علیه‌السلام) انّه قال: «لا فضیلة کالجهاد و لا جهاد کمجاهده الهوی»

عن الباقر (علیه‌السلام) انّه قال:

«لا فضیلة کالجهاد و لا جهاد کمجاهده الهوی» (مستدرک، جلد 2، صفحه 271)

امام باقر (علیه‌السلام) فرمود:

«هیچ فضیلتی به قدر جهاد ارزش معنوی ندارد و هیچ جهادی همانند مجاهده در راه غلبه بر هوای نفس نیست»

توضیح:

جهاد در راه خدا مراتبی دارد که مهمترین آنها جهاد با نفس است. عده‌ای از اصحاب پیامبر (ص) از جبهه جنگ با دشمنان خدا برمی‌گشتند که پیامبر (ص) فرمود: آفرین بر قومی که از جهاد اصغر فارغ شدند و جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است. سؤال شد یا رسول الله؛ و جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمود: جهاد با نفس[1]

چه بسا انسان در مبارزه با دشمنان خارجی به پیروزی برسد امّا در مقام مجاهده با نفس راه به جائی نبرد.

  • [1] . وسائل الشیعه – ج 6، ص 124.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS