دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن علی(علیه‌السلام): «هواک اعدی علیک من کل عدو فاغلبه والا اهلکک»

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «هوای نفست دشمن‌ترین دشمنان تو است. کوشش کن که بر آن غالب و پیروز گردی وگرنه هلاکت خواهد کرد»(غررالحکم، ص 797)
عن علی(علیه‌السلام): «هواک اعدی علیک من کل عدو فاغلبه والا اهلکک»
عن علی(علیه‌السلام): «هواک اعدی علیک من کل عدو فاغلبه والا اهلکک»

عن علی(علیه‌السلام):

«هواک اعدی علیک من کل عدو فاغلبه والا اهلکک» (غررالحکم، ص 797)

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:

«هوای نفست دشمن‌ترین دشمنان تو است. کوشش کن که بر آن غالب و پیروز گردی وگرنه هلاکت خواهد کرد»

توضیح:

انسان نباید خود را اسیر نفس اماره قرار دهد و الا مغلوب خواهد شد. نفس انسان همانند اسب چموشی است که اگر راکب آن بتواند آن را رام کند و اختیار آن را به دست گیرد، نفس تابع عقل انسان خواهد بود و در غیر این صورت باید عقل انسان مغلوب هوا و هوس قرار گیرد در آن صورت انسان که از چهارپایان نیز پست‌تر خواهد شد. «اولئک کاالانعام بل هم اضل»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS