دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله حسن فرید گلپایگانی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله حسن فرید گلپایگانی

زندگى با مردم

حضرت آیت الله فرید در متن جامعه بود براى اسلام و مسلمانان دل مى سوزاند. هر حادثه اى که براى اسلام و مسلمانان رخ مى داد، او خود را بى طرف حساب نمى کرد. دلیل این مطلب اعتراض او به تصویب نامه انجمن هاى ایالتى و ولایتى است.

خلاصه اى از اعتراض عالمان به این تصویب نامه چنین است:

بسمه تعالى شأنه

برادران ایمانى

به طورى که اطّلاع دارید دولت درباره انتخابات انجمن هاى ایالتى و ولایتى در تصویب نامه اخیر خود، شرط اسلامیت را حذف و با این عمل، مخالفین دین را مسلّط بر مقدّرات و سرنوشت مسلمانان نموده، و با تبدیل سوگند به قرآن مجید به کتاب آسمانى، به دوران قبل از اسلام برگشته و... .

نام برخى دیگر از دانشوران تهران که به این تصویب نامه اعتراض کرده اند ـ و مرحوم فرید هم از جمله آنان بوده ـ عبارتند از: سیّد هادى خسروشاهى، شهید فضل الله محلاّتى، محى الدّین انوارى، مرحوم سیّد محمود طالقانى (اوّلین امام جمعه تهران) محمّدرضا مهدوى کنى، و سیّد حسن امام جمارانى است([18])

امضاکنندگان این نامه 117 نفر بوده اند و اسامى فوق تنها نمونه اى از آن هاست.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS