دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله سید عی موسوی بهبهانی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله سید عی موسوی بهبهانی

پیکار با دژخیمان پهلوى

o در نیمه دوم 1341،ش. رژیم پهلوى تصمیم گرفت انجمن ایالتى و ولایتى را در شهرها ایجاد نماید، ولى روحانیون به سبب مسائل خلاف شرعى که در این طرح گنجانیده شده بود، با این اقدام دولت به شدّت مخالفت کردند. مراجع تقلید قم، امام خمینى(قدس سره)، آیت الله بهبهانى و علماى طراز اول کشور با صدور اعلامیه و سخنرانى، به مخالفت با این طرح برخاستند.

بعد از مدت ها که مبارزات روحانیون و مردم اوج گرفت، رژیم پهلوى طرح انجمن هاى ایالتى و ولایتى را رها کرد.

o در تاریخ 2/1/1342 (مطابق با 25 شوال، سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام)) مزدوران رژیم پهلوى به مدرسه فیضیه حمله کردند، که منجر به زخمى شدن و شهادت شمارى از طلاب گردید.

اعلامیه هاى زیادى از سوى مراجع تقلید، در محکومیت اقدام رژیم صادر گردید. آیت الله بهبهانى نیز به این عمل اعتراض کرد.

o پس از دستگیرى امام خمینى در سال 1342، شمارى از علماى شهرستان ها به عنوان اعتراض به دستگیرى امام خمینى، در تهراناجتماع کردند. آیت الله بهبهانى نیز در این اجتماع شرکت داشت.

چون وى مورد احترام خاصّ مراجع و روحانیون بود، جلسات زیادى از طرف مراجع و علما، در منزل محل سکونت ایشان تشکیل شد. آیت الله پسندیده ـ برادر امام خمینى ـ در این مورد فرمود:

«بنده کاملاً به خاطر دارم، ساواک به منزل محل سکونت ایشان مأمورینى فرستاد و ایشان را به خروج از تهران ملزم نمود که با مداخله بعضى از علما، مأمورین از منزل ایشان خارج شدند ولى بعد از چند روز، چون حضور حضرت آیت الله بهبهانى در تهران براى دستگاه گران و خطرناک بود، دستگاه مى خواست ایشان را به ترک تهران وادار نماید، ولى بازهم اقدامات ایشان و سایر مراجع و روحانیون و تأیید عمومى مردم مانع از آن کار شد، بلکه منجر به آزادى حضرت امام گردید. به محض آزادى حضرت امام، آیت الله بهبهانى به ملاقات ایشان رفتند که بسیار مورد احترام ایشان نیز قرار گرفتند.»([14])

o آیت الله بهبهانى پس از دستگیرى امام خمینى، اعلامیه بسیار شدیدى علیه دستگاه پهلوى صادر کرد. وى در این اعلامیه، مرجعیت امام خمینى را اعلام نمود و از ایشان با عنوان «آیت الله العظمى» تعبیر کرد. در تابستان 1343، آیت الله بهبهانى به قم مشرّف شد. امام خمینى ایشان و همراهانش را به منزل خود دعوت نمود و آنان 10 روز میهمان امام خمینى بودند.

وى بسیار مورد احترام امام بود، به گونه اى که امام با تعبیر «ابو الفقهاء و شیخ العلماء» از ایشان نام مى برد. آیت الله بهبهانى همواره از قیام امام خمینى علیه رژیم پهلوى پشتیبانى مى کرد.

o آیت الله بهبهانى در جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل، اعلامیه شدید الّحنى از اصفهان علیه اسرائیل و آمریکا و انگلیس صادر کرد و معامله با اسرائیل را تحریم نمود. این اعلامیه منجر به بازداشت وى شد. رژیم پهلوى نتوانست آیت الله سید على موسوى بهبهانى را بیش از چند ساعت زندانى کند زیرا مردم اصفهان پس از با خبر شدن از دستگیرى وى، به اعتراض علیه رژیم دست زدند، به طورى که وضعیت شهر متشنّج شد.

رژیم پهلوى پس از ناکامى در زندانى ساختن آیت الله بهبهانى، فرزند ارشدش حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله مجتهد زاده را در خوزستان بازداشت کرد و او را چند هفته در زندان نگه داشت.

o پس از آن که رژیم پهلوى گوشت منجمد باذبح غیر اسلامى از خارج وارد کرد، آیت الله بهبهانى حکم به تحریم آن داد که در نتیجه، امکان توزیع این گوشت براى دولت در خوزستان به وجود نیامد.

o هنگامى که رژیم پهلوى رساله امام خمینى را منع کرده بود، آیت الله بهبهانى اجازه داد رساله امام خمینى به نام «جامع المسائل آیت الله بهبهانى» چاپ شود. وى به مقلّدان خود اجازه داد که وجوهات شرعیه خود را براى امام خمینى بفرستند. او مى فرمود: «آقاى خمینى بیش از من به این وجوهات احتیاج دارند.»([15])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
Powered by TayaCMS