دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی آیت الله جعفر عاملی

No image
فعالیت های فرهنگی آیت الله جعفر عاملی

حضور در مجامع علمى:

در حاشیه زندگى علمى استاد باید این نکته را افزود که معظم له به منظور شناساندن هر چه بیشتر فرهنگ پربار شیعه در همایش هاى علمى و فرهنگى در کشورهاى مختلف شرکت و به ارائه مقاله و سخنرانى پرداخته است که از آن جمله کنگره جهانى امام رضا(علیه السلام) در اوّلین همایش در سومین کنگره مقاله العباسیون فى مواجهة المدالفکرى فى عهد الامام الکاظم(علیه السلام)نظرة عامة که در مجموعه آثار ج 2 چاپ شده است، در کنگره شیخ مفید کتاب صراع الحریة و در کنگره ژاپن «خوارج» را نوشتند که به انگلیسى ترجمه شد و... .

خدمات فرهنگى و اجتماعى

ایشان علاوه بر تألیف، بنیادهاى مختلف فرهنگى و... براى رفاه طلاّب و تعالى رشد و فرهنگ عمومى جامعه را نیز پایه گذارى کرده اند که نمودار تلاش معظم له در راستاى خدمت به فرهنگ و حوزویان است از جمله:

1 ـ در روستاى زادگاه خود با کمک مؤمنان نیکوکار حسینیه اى بنیاد نهاد که در طبقه زیرین آن مدرسه اى براى طلاب علوم دینى احداث نمود. و نیز مسجد قدیمى همین روستا را بازسازى کرد و مسجد دیگرى نزدیک منزل مسکونى خود احداث نمود. و در بیروت حوزه علمیه اى به نام حوزة الامام على بن ابیطالب(علیه السلام)تأسیس و مرکز تحقیقات اسلامى به نام المرکز الاسلامى للدراسات» را نیز بنیاد نهاد. و هم اینک مشغول احداث مسجدى در منطقه هستند کسانى که به آن ناحیه قدم مى گذارند به وضوح مى بینند که چگونه در و دیوار آن دیار گواهى از تحقّق مقاصد خیرخواهانه آن بزرگوار مى دهد.

معظم له از دیرباز ملجأ و پناه طلاّب و فضلاى لبنانى در حوزه علمیه قم بود و سامان دهى وضعیّت آنان از طریق راه اندازى مدرسه جبل عاملى ها به نام «منتد جبل عامل» در قم (به کمک بانیان خیر)، احداث کتابخانه و مرکز تحقیقاتى براى طلاّب لبنانى و ابتیاع منزل بزرگى در انتهاى خیابان دورشهر براى رفع نیاز مسکن آنان، و نیز تهیه منزلهاى متعدد در انتهاى زنبیل آباد (شهرک بنیاد) و... براى اسکان طلاّب لبنانى که به صورت وقفى به ایشان واگذار شده است در یک کلمه ایشان در خدمت به سربازان امام زمان(علیه السلام)سر از پا نمى شناسد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS