دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام علی (علیه‌السلام): «مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ»

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «کسی که نفس شرافتمند و با عزّت دارد هرگز آن را با پلیدی گناه، خوار و پست نخواهد داشت» (غررالحکم، ص 677)
قال الامام علی (علیه‌السلام): «مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ»
قال الامام علی (علیه‌السلام): «مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ»

قال الامام علی (علیه‌السلام):

«مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ» (غررالحکم، ص 677)

امام علی علیه‌السلام فرمودند:

«کسی که نفس شرافتمند و با عزّت دارد هرگز آن را با پلیدی گناه، خوار و پست نخواهد داشت»

توضیح:

عزّت نفس برای همۀ مردم در کلیۀ شئون زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی و همچنین در تمام ادوار حیات از دوران کودکی و جوانی تا ایّام میان‌سالی و پیری یکی از ارکان اساسی خوشبختی و سعادت است.

خانواده‌هایی که اعضاء آن با عزت نفس و شرافت اخلاقی خو گرفته‌اند و به پستی و فرومایگی آلوده نشده‌اند از بسیاری از گناهان و پلیدی‌های اخلاقی که منشاء فساد و تیره روزی است منزّه و مبرّی هستند.

کشوری که افراد آن با عزّت نفس بار آمده‌اند و در نظر مردم و حکومت، شرافت اخلاقی مهم و لازم الرعایه شناخته شده است دروغ و تملق‌گوئی، دزدی و رشوه‌خواری، خدعه و فریبکاری و خلاصه بسیاری از گناهان و ناپاکی‌های اخلاقی در آن کشور راه ندارد. عزت نفس و شرافت دوستی، خودبخود مردم را به راه وظیفه‌شناسی سوق می‌دهد و از اعمال ضد اخلاقی بر حذرشان می‌دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS