دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام علی (علیه‌السلام): «مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ»

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «کسی که نفس شرافتمند و با عزّت دارد هرگز آن را با پلیدی گناه، خوار و پست نخواهد داشت» (غررالحکم، ص 677)
قال الامام علی (علیه‌السلام): «مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ»
قال الامام علی (علیه‌السلام): «مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ»

قال الامام علی (علیه‌السلام):

«مَنْ کَرُمَتْ علیه نَفْسُهُ لَمْ یُهْنِها بالمعصیتهِ» (غررالحکم، ص 677)

امام علی علیه‌السلام فرمودند:

«کسی که نفس شرافتمند و با عزّت دارد هرگز آن را با پلیدی گناه، خوار و پست نخواهد داشت»

توضیح:

عزّت نفس برای همۀ مردم در کلیۀ شئون زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی و همچنین در تمام ادوار حیات از دوران کودکی و جوانی تا ایّام میان‌سالی و پیری یکی از ارکان اساسی خوشبختی و سعادت است.

خانواده‌هایی که اعضاء آن با عزت نفس و شرافت اخلاقی خو گرفته‌اند و به پستی و فرومایگی آلوده نشده‌اند از بسیاری از گناهان و پلیدی‌های اخلاقی که منشاء فساد و تیره روزی است منزّه و مبرّی هستند.

کشوری که افراد آن با عزّت نفس بار آمده‌اند و در نظر مردم و حکومت، شرافت اخلاقی مهم و لازم الرعایه شناخته شده است دروغ و تملق‌گوئی، دزدی و رشوه‌خواری، خدعه و فریبکاری و خلاصه بسیاری از گناهان و ناپاکی‌های اخلاقی در آن کشور راه ندارد. عزت نفس و شرافت دوستی، خودبخود مردم را به راه وظیفه‌شناسی سوق می‌دهد و از اعمال ضد اخلاقی بر حذرشان می‌دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS