دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قواعد فقهی و مسائل معاصر در یک کتاب

No image
قواعد فقهی و مسائل معاصر در یک کتاب
انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب کتاب «المسائل العبادیة وبناء الذات» را که به قواعد فقهی و مسائل معاصر می‌پردازد، منتشر می‌کند.
 
به گزارش خبرنگارفارس، این کتاب که اولین اثر از سلسله کتاب "الفقه التقریبی والمقارن" است نوشته عبدالکریم بی‌آزار شیرازی است.              
در این کتاب شرحی بر اثر محمد بن مکی بن محمد العاملی با نام "اللمعة الدمشقیة" آمده‌است. این شرح دربردارنده فقه تقریبی و مقارن و فقه المقاصد است.                                    
مؤلف در این کتاب به مسائل جدید از نگاه فقهای معاصر اضافه نموده‌است و به ذکر قواعد فقهی و آیات الاحکام متعلق به مباحث مختلف مبادرت کرده‌است.                                                   
از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به تفسیر و توضیح مؤلف درباره تهذیب لمعه، مقارنه مذاهب، تقریب مذاهب، اخلاق فقه وادب عبادات ومعاملات اشاره کرد.                                                 
شیرازی همچنین به نقل روایات اهل بیت "ع" از طرق شیعه و اهل سنت که بعضی مشترک وبعضی غیر مشترک اند، اقدام کرده‌است.             
این کتاب با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر می‌شود.     
عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در سال 1323 در شیراز متولد شد. مقدمات حوزه‌های دینی را همان‌جا طی کرد و سطوح عالی و دروس خارج را در قم و نجف اشرف گذراند.                                            
از محضر علمای بزرگی چون از حضرت امام خمینی(ره) استفاده کرد و همه بحث‌های مسایل مستحدثه‌ ‌ایشان را به رشته تحریر در آورد.          
در سال 1353 موفق به دریافت گواهی اجتهاد از وزارت علوم و آموزش نائل آمد. وی در سال 1354 رهسپار دانشگاه مک‌‌گیل کانادا شد و در انستیتو مطالعات اسلامی به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد در تاریخ و تمدن اسلامی شد.                                  
از سال 1361 در دانشگاه‌های ایران تدریس را آغاز کرد و از سال 1362 به عضویت فرهنگی دانشگاه الزهرا در آمد؛ از آغاز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع در آمد و یک سال معاون امور بین‌المللی این مجمع بود.
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS