دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ملاقات با امام خمینى

No image
ملاقات با امام خمینى

سیّدعبّاس موسوى در اواسط بهار سال (1368 هـ .ش.) به ایران آمد و با مسئولان نظام جمهورى اسلامى در خصوص مسایل و مشکلات لبنان و ضرورت حمایت از قیام فلسطین مذاکراتى انجام داد. خبرنگار روزنامه جمهورى اسلامى از وى پرسید: مسایل مورد بحث در ملاقات با مقامات ایران چه بود؟ وى جواب داد:

زمانى که با مسایل سرنوشت سازى مواجه مى شویم به ایران مى آییم. اینجا خانه ماست تا با مسؤلان جمهورى اسلامى مذاکره نماییم. اوضاع در لبنان به نقطه انفجارآمیزى رسیده و ضرورى بود بامسؤولان ایران تبادل نظر نماییم تا بتوانیم بهتر و قوى تر در مقابل توطئه ها مقاومت کنیم.([36])

البتّه قبل از آن، سیّد عبّاس در ایران با امام خمینى دیدار داشته است. یکى از دوستانش مى گوید:

هنگامى که اوّلین دیدارش را با امام خمینى به عمل آورد و در آنجا در باره اوضاع لبنان صحبت نمود و از اوضاع این کشور گزارشى شفاهى تقدیم آن رهبر گران مایه نمود امام در پاسخ به او وهمراهانش فرمود: بر شماست که از صفر شروع کنید و شرایطتان از اوضاع ما دشوارتر نیست. و این بیعت با امام در محلّ اقامت آن راست قامت جاودانه تاریخ بود که در پایان براى سیّد شهید و همراهان آرزوى موفقیت نمود و سیّد عبّاس با توشه دعاى خیر امام، راهى لبنان گشت و در سال (1402 هـ .ق.) مطابق (1361 هـ .ش) هسته اصلى مقاومت لبنان را بنیان نهاد.

سیّدعبّاس در این باره گفته است:

پس از آن ]ملاقات با امام خمینى[ با حمایت برادران پاسدارمان در سپاه دست به کار عملى سیاسى جهادى شدیم و فعّالیت خویش را در تمامى زمینه ها آغاز کردیم. سیر حرکت در لبنان دچار تحوّل شد تا انقلابى کم نظیر حدّاقل در سطح منطقه را شکل ببخشد و آن همانا قیام اسلامى در لبنان بود که در پرتو لطف پروردگار و به همّت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى توانست دستاوردهاى بزرگ و درخشانى را در عمل تجلّى بخشد. به خصوص از خلال مقاومت اسلامى که پس از ایثارگریها و دلیریهاى فراوان شکست ناپذیرى در برابر دشمن اسراییل را به ثبوت رسانید و به راستى این پابرهنه هاى درمانده در زیر یوغ ستمگران و آن محرومان صالح قادرند که سخت ترین و کارى ترین ضربه ها را به دشمن وارد سازند.([37])

از اینجا بود که آن عالم خونین بال، دست به کار آماده سازى نیروها جهت رویارویى با دشمن صهیونیستى گردید و طلایه دار اوّلین گروهى شد که به صفوف سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ـ که در پادگان هاى جنتا، حوالى نبى شیث استقرار یافته بود ـ ملحق شده بودند. سیّد شهید طلاّب حوزه علمیّه و حتّى استادان را با خود همراه کرد تا اوّلین نطفه را در حرکت انقلاب اسلامى لبنان شکل بخشند. آن بزرگوار مدرسه علمیه امام منتظر (عج) را به پایگاهى جهت استقرار فرستادگان امام خمینى مبدّل ساخت. همانها که به دستور امام، جهت مبارزه با دشمن صهیونیستى و آموزش شیعیان لبنان براى آماده سازى آنان و دمیدن روح مبارزه جویى در مردم آمده بودند. سیّدعبّاس مى گوید:

به حمدالله وجود این حوزه نعمت بزرگى براى انقلاب گردید و پس از آمدن نیروهاى پاسدار، به یکى از مهمترین سنگرهاى حرکت اوّلیه این جنبش تبدیل شد.

آن بزرگوار از پیشگامان پیوستن به اوّلین دوره آموزشى بود تا الگویى براى دیگران گردد چنانچه خود به این موضوع اشاره دارد و مى افزاید:

با صراحت به عنوان کسى که از یکى از مهم ترین مراکز حوزه علمیّه نجف اشرف فارغ التحصیل شده ام، مى گویم آنگاه که به صفوف پاسداران ملحق شده و به نخستین دوره آنان پیوستم احساس کردم که همانا وارد جوّى از اسلام حقیقى گشته و از آن بهره هاى بسیار بردم و این تلقى من بود به عنوان پیشتاز جنبش، پس حال جوانانى که به صفوف پاسداران پیوسته اند چگونه است.([38])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
Powered by TayaCMS